Linnea Falkinger grundare och vd för Casamancéa.

Cashewmeetly skalar upp med nytt kapital från DalaCapital

DalaCapital AB, som är ett helägt dotterbolag till Dalarna Science Park, investerar i företag i tidiga skeden genom så kallat såddkapital. Investeringarna görs i syfte att stötta det regionala näringslivet och bidra till hållbar utveckling och tillväxt i hela Dalarna. Nyligen beslutade DalaCapital om att investera i företaget Casamancéa och varumärket Cashewmeetly.

För varje cashewnöt som skördas kastas ett helt ätbart och näringsrikt cashewäpple. Bara i Afrika ruttnar över 20 miljoner ton cashewäpplen varje år i samband med skörden av cashewnötterna. Här föddes idén hos Linnéa Falkinger att ta vara på äpplet och förädla det på plats i produktionslandet, både för att skapa nya lokala arbetstillfällen och få fram ett nytt, mångsidigt och naturligt växtbaserat alternativ till kött i matlagning. Resultatet blev Cashewmeetly, som idag finns i svensk dagligvaruhandel både som torkad råvara och färdiga rätter.

Kapitaltillskottet kommer att användas som en brygginvestering för att kunna anställa fler resurser och bygga en hållbar organisation.

‒ Vi har från start haft en större efterfrågan än produktion vilket såklart är väldigt roligt men samtidigt utmanande då min tid inte längre räcker till. Möjligheten att få kapital från DalaCapital innebär helt enkelt att vi kommer att ha möjlighet att anställa och börja bygga den organisation som krävs för att kunna skala upp och möta marknadens behov. Samtidigt som vi i lugn och ro kan leta efter en större långsiktig investeringspartner för att ta nästa stora steg, gärna någon lokalt här i Dalarna som delar våra värderingar kring den sociala, hållbara och cirkulära affärsmodellen som är hjärtat i hela verksamheten, säger Linnea Falkinger grundare och vd för Casamancéa.

DalaCapital AB är ett helägt dotterbolag till Dalarna Science Park och har som mål att genom investeringar i nystartade, innovativa bolag bidra till att Dalarna får ett rikare företagande och en hållbar utveckling och tillväxt. Företagen som DalaCapital investerar i ska ha säte i Dalarna och vara i en tidig fas och kunna påvisa en stor potential. Investeringen i Casamancéa är DalaCapitals sjätte sedan starten i januari 2021.

‒ Linnea har identifierat en affärsmöjlighet i en restprodukt från Senegal. Att ta vara på cashewäpplet och skapa en produkt som tillför värde som ett vegetariskt alternativ till kött i svenska butiker är helt fantastiskt. Vi är stolta att få investera i ett företag som är hållbart i flera led, säger Angelica Ekholm ordförande DalaCapital och VD för Dalarna Science Park.

DalaCapitals investeringskapital kommer från Sparbanksstiftelsen Dalarna, Dalarnas Försäkringsbolag samt Region Dalarna.

‒ Hållbarhet, både ekonomiskt, socialt och miljömässigt är svårt att kombinera ibland, men Cashewmeetly lyckas med det. Ekonomiskt, med en vara som konsumenter efterfrågar, socialt där företaget värnar om arbetskraft lokalt och globalt samt miljömässigt, genom att använda ”restprodukter” och växtbaserad produktion, säger Birgitta Sacrédeus, Regionråd och ordförande i Regionala utvecklingsnämnden.

För mer information vänligen kontakta

Angelica Ekholm, ordförande DalaCapital, VD Dalarna Science Park
Mail: angelica.ekholm@dalarnasciencepark.se