Dalarnas främsta internationella styrkor korade; följ Dalarna Science Parks innovationspanel.

Entreprenörsanda, friluftsliv och natur i topp

Dalarnas främsta internationella styrkor korade

Resultatet av Dalarna Science Parks tredje digitala Innovationspanel har nu sammanställts. Frågeställningarna i panelen, som publicerades i slutet av november, rörde bland annat Dalarnas främsta internationella styrkor. Entreprenörsanda samt närhet till natur och möjligheten till ett aktivt friluftsliv anses av respondenterna som Dalarnas absolut starkaste internationella styrkor. Det är 44 procent av de svarande som ser naturen som främsta tillgång och en fjärdedel som säger att Dalarnas entreprenörsanda är den primära styrkan internationellt.

- Det är intressant att se att resultatet i vår innovationspanel inte skiljer sig nämnvärt när vi frågar efter Dalarnas främsta styrkor i nationell jämförelse och i internationell jämförelse. Svaren blir desamma och vi har mycket att vara stolta över i Dalarna. Såväl vår starka företagsanda som vår natur, kan bidra till en långsiktigt hållbar tillväxt i vår region, säger Angelica Ekholm, VD för Dalarna Science Park.

I Dalarna Science Parks tredje Innovationspanel angavs även sammanhållningen i Dalarna som en särskild styrka som anses särskilja Dalarna från andra delar av vårt land. Initiativförmågan är en annan egenskap som också kom högt i rankingen bland de svarande.

- Det är glädjande att se så mycket positiva omdömen om vår region bland de svar vi fått in i vår tredje digitala Innovationspanel för i år. Det stärker oss i att fortsätta att regelbundet ställa frågor till verksamma i Dalarna. Svaren vi ser visar att de styrkor Dalarnas har också är grunden för en stark innovationskraft. Såväl initiativförmåga, driv, entreprenörsanda och en fantastisk natur är otroliga förutsättningar för stora idéer. Hur idéer skapats här i Dalarna som blivit framgångsrika bolag har vi många exempel på. Vi ser fram emot fortsatta framgångar även under nästa år, säger Angelica Ekholm, VD för Dalarna Science Park.

Dalarna Science Park erbjuder såväl nybildade bolag som etablerade, möjlighet att ta del av strukturerade innovationsprocesser. Dessa processer ska kunna leda till ett bolags positiva affärsutveckling, tillväxt och intåg på nya marknader.

Dalarna Science Park är hela Dalarnas innovationsarena och en av huvuduppgifterna är att säkra att verksamheten stödjer det regionala tillväxtbehovet. Dalarna Science Park knyter samman näringsliv, offentlig sektor och akademi i starka och välfungerande innovationsmiljöer. Under året har Dalarna Science Park genomfört tre digitala Innovationspaneler.

För mer information vänligen kontakta:

Angelica Ekholm, VD Dalarna Science Park