Nära 75 procent tror att fler kommer att lämna storstaden för ett liv i Dalarna efter pandemin

Dalarna Science Park presenterar starkt hopp om ökad inflyttning till regionen

NÄRA 75 PROCENT TROR ATT FLER KOMMER ATT LÄMNA STORSTADEN FÖR ETT LIV I DALARNA EFTER PANDEMIN

Dalarna Science Park presenterar återigen nya resultat från vårens genomförda Innovationspanel. Respondenternas syn på framtidens Dalarna är positiv och stark. En klar majoritet, nära 75 procent av de svarande, tror t ex att pandemin kommer att medföra att fler väljer att lämna livet i storstäderna för en ny framtid i Dalarna. Kombinationen av närhet till natur och en stark entreprenörsanda ses som förklaringar till varför en region som Dalarna kommer att få se fler nya invånare i framtiden enligt Innovationspanelen.

- Det är oerhört glädjande att en så stor andel av panelen tror på ökad inflyttning till Dalarna. Vi har en stark entreprenörsanda i Dalarna och det märks. Region Dalarna har nyligen gjort en kartläggning av näringslivet här och den visar att snabbare innovationstakt, förmåga att ställa om samt en ökad andel invånare i arbetsför ålder, är vad Dalarna kommer att behöva framåt. Om panelens framtidstro blir verklighet kommer vi att snart vara fler som kan bidra till vår långsiktiga regionala tillväxt, säger Angelica Ekholm, VD för Dalarna Science Park.

Många trendspaningar och undersökningar som genomförts under våren, i både Sverige och andra länder, siar om vilka beteendemönster från tiden med pandemin vi kommer att ta med oss in i framtiden. Att kunna arbeta på distans eller att leva och bo nära naturen eller att starta eget företag är parametrar som ständigt kommer fram. Dalarna Science Parks egen Innovationspanel har visat på samma sak.

- Vi ser tydligt i vår panel att det år vi haft bakom oss ändrat vårt sätta att prioritera, värdera och agera. Över 50 procent av de svarande i Innovationspanelen tror t ex att pandemin skapat ändrade beteenden och samtidigt väckt ett intresse för att kunna äga sin egen tid i större utsträckning. Våra respondenter är alla bosatta och verksamma i vår region. Att dessa ser en så stark attraktionskraft till Dalarna är oerhört positivt. För att vårt befintliga näringsliv ska kunna blomstra ytterligare behöver vi entreprenöriella injektioner i form av nytänkande. Det tror jag att både Dalarna Science Park och en ökad inflyttning kan bidra med, säger Angelica Ekholm, vd för Dalarna Science Park.

Det var i mars månad som Dalarna Science Parks lanserade den digitala panelen för att bland annat ytterligare stärka relationerna med näringsliv, akademi och offentlig sektor. Den första panelen genererade hundratals svar.

- För många år sedan flyttade jag själv från Stockholm till Borlänge. Det är en flytt jag aldrig ångrat, jag älskar att leva i 15-minutersstaden, där det är nära till allt. Sådana platser har vi många av i Dalarna. Det finns en otrolig potential här och jag vill bidra till ett stärkt, växande och innovativt näringsliv i Dalarna. För att åstadkomma det måste vi alla hjälpas åt. Därför önskar jag att alla blir goda ambassadörer i sommar. Glöm inte att det, utöver Carl Larssongården, historier om Gustav Vasa och Fet-Mats, också finns ett otroligt spännande näringsliv här. Kan vi tillsammans locka ny kompetens och nya innovativa entreprenörer är det fantastiskt, avslutar Angelica Ekholm, vd för Dalarna Science Park.

Dalarna Science Park lanserar i veckan den andra Innovationspanelen som kommer att finnas tillgänglig för alla verksamma i Dalarna att besvara fram till i augusti månad.

För mer information vänligen kontakta:

Angelica Ekholm, vd Dalarna Science Park, 070-209 82 17