Fyra dagar med dokumentärt berättande. 6 - 9 november 2008

Fyra dagar med dokumentärt berättande. 6 - 9 november 2008

Dokumentärfilm kan vara så mycket. Den kan beröra och uppröra, väcka empati eller avsky. Den kan få oss att förstå, både den tid vi lever i nu och den tid som varit, samt göra oss bättre rustade för framtiden.

Nu är det snart dags igen för dokumentärfilmsfestival i Dalarna. Runt om i länet visas massor med film. Även denna gång är det ett brett program med både filmer, fotoutställningar och ljudsatt bildvisning - allt med det dokumentära berättandet i centrum.

Läs mer om 2008 års program på: www.nitra.se

För mer information, kontakta:

Johan Götlind, Projektledare
johan.gotlind@filmidalarna.se

Vad är Nitra?

Nitra är en regional dokumentärfilmfestival i Dalarna som 2008 går in på sitt fjärde år. Liksom tidigare inbjuds alla länets kommuner, av festivalens styrgrupp, att delta och utforma festivalen utifrån sina lokala förutsättningar, med eget program och med sin egen profil.

Många kommuner passar på att plocka fram arkivmaterial från en svunnen tid, andra lägger fokus på samtidsskildringar, från Sverige eller övriga världen. Några uppmärksammar sina lokalt verksamma dokumentärfilmare.

Tillsammans utgör detta Nitra Dokumentärfilmfestival. Alla evenemang och arrangemang som äger rum under dessa dagar presenteras i en gemensam programfolder och på denna hemsida.

Styrgruppen för Nitra dokumentärfilmfestival är Filmarkivet i Grängesberg, Dalarnas Museum, Film i Dalarna, Stiftelsen Teknikdalen, Region Dalarna AV-media och Folkets Hus och Parker.

Historik
När Filmarkivet i Grängesberg invigdes år 2003 träffades Film i Dalarna, Högskolan Dalarna, Länsmuseet Dalarna, Filmarkivet i Grängesberg samt Ludvika och Falu kommuner. Här föddes den första idén att skapa en regional dokumentärfilmfestival som skulle tillgängligöra arkiv- och dokumenärfilm med anknytning till Dalarna.

• Nitra 2007 innehöll över 100 programpunkter i 8 kommuner med 29 olika arrangörer.

• Film i bygdegårdar, ungdomshus, Folkets Hus, bibliotek, museer och kulturhus.

• Till 2007 har 14 av länets 15 kommuner deltagit.

• Jämn fördelning av arkivfilm, nyproducerat, museets filmer och bygdefilm.

• Skolprojekt som pågått ett läsår, där ungdomar skapat dokumentärer utifrån sina egna tankar och idéer.

• Fler typer av arrangemang; diabildsvisning, radiodokumentär, branschträff, seminarier.

• En 24-timmars filmtävling i samarbete med Högskolan Dalarna.

• Festivalen 2007 innehöll 13 tillfällen att träffa filmare som presenterade sina filmer.

• Dokumentärfilmsdag för alla stadier i skolan.