GPS Coach skjuter in sig på Europa

GPS Coach skjuter in sig på Europa

Hösten 2008 slutför IK Brage som första elitlag sina tester med GPS Coach senaste version. Tidigare har exempelvis de allsvenska lagen Hammarby och Gefle IF testat företagets teknik för att exakt kunna mäta hur varje spelare rör sig på fotbollsplanen. Och hur det påverkar hans eller hennes puls.

- Intresset är stort. Framförallt bland de stora lagens och landslagets fystränare. Dom ser värdet av att få veta hur olika spelare verkligen rör sig på planen. Och dom vill gärna mäta vilket resultat deras övningar på träning ger i olika matchsituationer. Dessutom har dom resurserna som krävs för att arbeta långsiktigt med detta, konstaterar Claes Hedlund som spelat för Faluklubben Slätta SK och Sågmyra IF.

Enkelt att använda
- Vi har redan många kontakter bland tränarna och kommer nu under hösten 2008 att åka ut på bred front och presentera vår nya version. Om man beskriver det hela lite enkelt så hyr lagen de kombinerade pulsmätarna och GPS-mottagarna av oss, berättar Samuel Landin och fortsätter:
- När ett träningspass eller en match sedan är över tankar dom bara över värdena i en dator, kopplar upp sig mot vår databas och får ut överskådliga data. Data som beskriver exakt hur varje spelare rört sig under hela passet/matchen. Tränare och spelaren behöver inte diskutera om man breddat spelet och tagit sina löpningar eller inte. Nu syns det svart på vitt.

Bas i Falun
GPS Coach har sin bas på Dalregementet i Falun. Affärsidén formade Claes och Samuel tillsammans sedan de genomgått Högskolan Dalarnas treåriga utbildning "Tränarprogrammet".

- Jag bor i Borlänge och Claes i Falun. Närheten till Lugnet och kommunens profil med it och idrott gjorde att vi valde Falun. Kommunikationerna är också OK och det är trevligt att sitta på regementet. För oss fungerar det väldigt bra att ha kontor här, konstaterar Claes.

Enligt Samuel och Claes har ingen i Europa ännu lyckats paketera GPS-tekniken direkt för fotbollsvärlden på samma sätt som dom. Det betyder att dom båda redan nu har siktet inställt utanför Sveriges gränser.

- Det finns en teknik med kameror som sitter fast monterade på hög höjd som kan ge liknande uppgifter. Men det systemet är krångligare att arbeta med och kräver att likadana kameror monteras och kalibreras överallt där lagen tränar eller spelar match, annars blir värdena fel. Vår lösning är enkel och säker. På med bandet, tryck på klockan och kör. Svårare är det inte, avslutar Samuel, som spelat fotboll för Gagnef och Djurmo.

GPS Coach är ett av de företag ingår i Stiftelsen Teknikdalens företagsinkubator.

Text och foto: Håkan Edvardsson, Reporter.se

--------------------------

Läs mer om Företagsinkubatorn på: www.teknikdalen.se