Nytt spännande samarbete s(t)imulerar till framgång

Nytt spännande samarbete s(t)imulerar till framgång

Freddy Lund (fd ägare och VD för Scanlaser) går in som lika delägare i inkubatorföretaget Tenstar, tillsammans med Magnus Björkman. Tenstar AB har under flera år utvecklat en grävmaskinssimulator för utbildning av maskinister.

Simulatorn kan idag även arbeta med olika typer av tillbehör som används till grävmaskiner som t.ex. grävsystem och tilt-rotator. Simulering en idag en beprövad utbildningsmetod för grävmaskinskörning som främjar en bättre miljö, ett säkrare arbete och en mer kostnadseffektiv utbildning. 2-3 nya medarbetare kommer att förstärka Tenstar inom närmsta året samtidigt som simulatorer för ytterligare maskintyper kommer att utvecklas.

Tenstar är ett av företagen i Stiftelsen Teknikdalens företagsinkubator som nått acceleratorfasen, det steg där företagets affärsidé utvecklas, finansieras och kommersialiseras. - Det känns väldigt stimulerande när ett företag går vidare och lyckas knyta till sig investerare som Tenstar nu gjort, säger Peter Evertsson, verksamhetsansvarig för Företagsinkubatorn.

Ett distributionsbolag har bildats med samma ägare för att sälja och marknadsföra Tenstars produkter i världen. Bolaget heter Tenstar Simulation AB och kommer att jobba genom egna dotterbolag och återförsäljare. En sälj- och support organisation kommer att byggas upp och 7-8 medarbetare kommer att rekryteras inom närmsta året.

Tenstar Simulation AB medverkar med en egen monter på Bauma i München 2010, en mässa som besöks av 500 000 personer, och vidare till USA via Conexpo året efter det.

Målsättningen är att omsätta 100 miljoner om cirka 6 år.

Fakta Tenstar
Tenstar startades 2006 på initiativ av Magnus Björkmans företag Tension Graphics, Maskinentreprenörerna och Byggutbildning Star. Övriga aktörer är Vägverket, Vägverket produktion, Byggutveckling Dalarna, SBUF och Ljungbergsfonden. Målet var att ta fram ett bra, spännande och kostnadseffektivt simulatorprogram för att locka ungdomar till branschen samt hjälpa skolorna till en konkurrenskraftig utbildning.

Läs mer på: www.tenstar.se

Kontakta gärna