TENSTAR utvecklar simulatorer

TENSTAR utvecklar simulatorer

Inkubatorföretaget TENSTAR utvecklar och säljer IT-baserade utbildningsmodeller med tillhörande hård- och mjukvara (simulatorer) till utbildare inom gymnasieskolan, vuxenutbildningen samt maskin- och tillbehörsleverantörer med utbildningsbehov.

TENSTAR är ett avknoppningsbolag som bildades för att förvalta och vidareutveckla resultatet av ett projekt som drevs av föreningen Byggutvecklarna i Dalarna i samarbete med Hushagens gymnasieskola i Borlänge samt med stöd av Ljungbergsfonden, Vägverket, Maskinentreprenörerna, Svenska byggbranschens utvecklingsfond med flera.

Målet: att effektivisera maskinförarutbildningen och att bättre utbilda eleverna till en lägre kostnad.

Projektet har resulterat i en maskinförarsimulator med program, övningar och instruktioner så att eleverna kan öva självständigt inomhus, således oberoende av väder och vind och utan avgasutsläpp.

Maskiningenjör Mats Otterborn är sedan 2006 styrelseordförande i TENSTAR AB. Han har en bakgrund som rådgivare till företag inom anläggningsmaskinbranschen, en verksamhet han inledde 1999.

Lägre utbildningskostnader
Mats Otterborn beskriver utbildningsmodellen så här:
-Med den här modellen utnyttjas lektionstiden effektivt. Flera elever ges möjlighet att samtidigt öva maskinkörning med successiv inlärning och stegrad svårighetsgrad. Läraren kan övervaka övningarna och snabbt bedöma resultatet. Därigenom sänks utbildningskostnaderna samtidigt som elevens förarkompetens höjs.

Företaget har hittills levererat 21 simulatorenheter till sex kunder i Sverige. Simulatorn har visats på branschmässor i Sverige, Tyskland, England, Frankrike och Finland.

Intresset för produkten är stort
- Just nu utvecklas ett antal nya övningar som ska införas i simulatorutbildningen. Syftet är att öka säkerheten på arbetsplatser där maskiner används, säger Mats Otterborn. Han bedömer de framtida möjligheterna att lyckas som mycket goda.

- Det finns ett stort intresse för produkten och företagets kunnande. Målet är att skapa ett regionalt baserat och lönsamt företag, som är ledande inom simulatorbaserad utbildning.

- Produkten bygger på nya tillämpningar av känd teknik och marknaden behöver tid att ta till sig nyheten, vilket vi tagit hänsyn till i marknadsföringen, konstaterar Mats Otterborn.

Ladda ner simulatordemo eller läs mer om TENSTAR på www.tenstar.se.

---------------

Läs mer om Stiftelsen Teknikdalens Företagsinkubator på www.teknikdalen.se