Biljettkontrollanter

Biljettkontrollanter

Nu är det klart att Dalatrafik återinför biljettkontrollanter. Ett avtal är skrivet med företaget CSG, Commuter Security Group, om att starta kontrollantverksamhet igen. Avtalet gäller till och med årsskiftet. Biljettkontrollerna kommer att göras på all linjetrafik i länet med särskilt fokus på Stationsgatan i Borlänge och Knutpunkten i Falun där mer än 20 % av all påstigning i länet sker.

Kontrollerna kommer att ske både vid ombordstigning och ombord på bussarna. Vi vill förebygga fuskåkning och säkerställa att alla resenärer har giltiga biljetter. Region Dalarnas kollektivtrafikförvaltning riskerar att förlora miljontals kronor varje månad i uteblivna biljettintäkter nu när bussarnas framdörrar är stängda på grund av Covid-19.

Hur länge framdörrarna ska vara stängda vet vi inte. Det beror på vilka rekommendationer ansvariga myndigheter ger. Så länge resenärerna inte kan köpa biljett ombord på bussen eller visa sitt periodkort i biljettmaskinen ansvarar de själva för att ha en giltig biljett för sin resa.

Tillsvidare kan biljetter köpas i Dalatrafiks app, hos våra försäljningsställen, i våra biljettautomater och på dalatrafik.se

Erland Grundberg

Presskontakt Förvaltningschef Allmänna och övergripande frågor 072-536 99 13