Nya skolbussar till Falun och Borlänge

Nya skolbussar till Falun och Borlänge

Dalatrafik och Keolis fortsätter att förnya bussflottan i Falun och Borlänge. Lagom till skolstart så börjar 14 nya bussar trafikera region- och skolbusstrafiken.

I juli 2016 fick Keolis förnyat förtroende från Dalatrafik att bedriva busstrafiken i Falun och Borlänge och sedan dess har det pågått ett arbete med att förnya och modernisera fordonsflottan. I januari kom 18 nya bussar och nu sätts ytterligare 14 nya fordon i trafik.

De nya bussarna är av märket Volvo och utrustade med bälte som är justerbart för att passa barn, klimatanläggning, USB-uttag och drivs på det förnybara bränslet HVO, en syntetisk diesel. Bussarna är även utrustande med ett nytt styrsystem som gör körningen mjukare och bussen mer lättmanövrerad, vilket förbättrar arbetsmiljön för förarna.

Tony Sjödin

Presskontakt Förvaltningschef Allmänna och övergripande frågor 0243-31 80 35
Crister Carlsson

Presskontakt Ordförande Kollektivtrafiknämnden Allmänna och övergripande frågor 070-267 54 52

Presskontakt Marknadschef 0243-31 80 50

Dalatrafik har samordningsansvar för all kollektivtrafik i Dalarna. Vi ställer bl.a. krav på miljöansvar, kvalité och fordonsstandard samt bestämmer trafikutbudet i samråd med länets kommuner och landsting.