Allt nöjdare bussresenärer i Dalarna

Allt nöjdare bussresenärer i Dalarna

I sammanfattningen av den nya upplagan av Kollektivtrafikbarometern kan man se tydliga förbättringar när det gäller hur kollektivtrafiken i Dalarna uppfattas av bussresenärerna.

Omfattande förändringsarbete
2015 låg Dalatrafik i botten bland landets kollektivtrafikföretag när det gäller kundernas helhetsbetyg, sistaplatsen delades med kollektivtrafiken i Gotland. Dalatrafik startade då ett omfattande förändringsarbete som syftade till att skapa ett starkare kundfokus i olika delar av verksamheten. Samtidigt förändrades verksamhetens kommunikation.

Tydliga resultat
Tre år senare visar undersökningens resultat att Dalatrafik klättrat uppåt och nu i stort sett ligger på riksgenomsnittet när det gäller kundernas nöjdhet. Förändringsarbetet och förbättringarna resulterade i att Dalatrafik nyligen vann utmärkelsen Årets Varumärke i Dalarna 2018.

Starkare kundperspektiv
- Vi har de senaste åren jobbat hårt med att skapa ett starkare kundperspektiv i verksamheten och med att bli mer lyhörda, berättar Bengt Benjaminsson chef för kollektivtrafikförvaltningen i Region Dalarna och Dalatrafik. Vi utvecklar bland annat nya verktyg och arbetssätt som ger oss bättre information om kunderna, sådant vi behöver veta och förstå för att kunna utveckla en bra kollektivtrafik.

Fler resenärer nöjda
En annan faktor som Kollektivtrafikbarometern mäter är hur nöjda kunderna är med sin senaste resa. 79% av Dalatrafiks kunder är enligt mätningen nöjda med sin senaste resa vilket är precis på riksgenomsnittet. I den föregående mätningen för 2017 var denna siffra 72% vilket alltså också pekar på en märkbar förbättring.

Sjukresor och färdtjänst
När det gäller sjukresor och färdtjänst så mäts nöjdheten på liknande sätt. Här får Dalatrafik fortsatt höga betyg. Nöjdheten med Färdtjänsten ligger på 91% och motsvarande siffra för sjukresor är 93%.

Mycket arbete kvar
- Vi är ödmjuka kring resultatet, det är viktigt att betona att vi fortfarande har många utmaningar, berättar Tomas Nordholm, marknadschef på Dalatrafik. Våra kunders behov och resmönster förändras kontinuerligt och det är en ständig utmaning att följa med i förändringen. Vi har en lång väg och mycket hårt arbete kvar, men det här är ett viktigt kvitto på att vi är på rätt väg.

Kollektivtrafikbarometern mäter också marknadsandelen. Även här ser man en ökning för Dalatrafik, dock är den marginell då man går från en 10 procentig marknadsandel 2017 till 11 procent i den senaste undersökningen som gäller 2018.