Rättviks resecentrum.

​Dalatrafiks periodkort gäller på SJ fjärrtåg

Dalatrafiks periodkort gäller även i fortsättningen på SJ fjärrtåg mot Stockholm

Region Dalarnas kollektivtrafiknämnd har beslutat att ta tillbaka uppsägningen av det avtal med SJ som reglerar hur Dalatrafiks periodkort gäller ombord på SJ fjärrtåg. Detta innebär att det gällande avtalet löper på även i fortsättningen och med samma villkor för våra gemensamma resenärer.

- Nu kan vi blicka framåt och lägga detta bakom oss. Tågtrafiken är fortsatt en viktig del av länets kollektivtrafik. Tillsammans med SJ behöver vi se till att man på tågen lättare kan registrera Dalatrafiks biljetter. Detta är viktigt eftersom vi behöver bra resandestatistik som underlag i vår planering och i vårt arbete med att skapa en effektiv kollektivtrafik så vi kan nyttja samhällets resurser optimalt. Särskilt bra känns det att få ge ett positivt besked till de oroliga resenärer som hört av sig - deras periodkort gäller fortsatt ombord på de aktuella tågen, säger Bengt Benjaminsson chef för Kollektivtrafikförvaltningen.

Så här gäller Dalatrafiks periodkort ombord på tågen i Dalarnas län

Dalatrafiks Resekort period gäller som tidigare på samtliga tåg inom Dalarna. Ett kort laddat med Resekort period gäller på motsvarande sträcka på tåget som det gäller på bussen. Periodkort län, Resekort Företag län, Seniorkortet och Upp till 20-kortet gäller för tågresor i hela Dalarna och med dessa kort kan resenären även delbetala på SJ fjärrtåg för de tågresor som går utanför länet.

På Tåg i Bergslagen gäller samma regler men här kan man också resa över länsgränsen till närmaste kommuncentra i angränsande län när man reser med Periodkort län, Resekort Företag län, Seniorkortet och Upp till 20-kortet.

Mer information finns på www.dalatrafik.se

Michael Lundström

Presskontakt Trafikchef Trafikrelaterade frågor 070-762 24 68