Längre väntetider för sjukresor och färdtjänst

Längre väntetider för sjukresor och färdtjänst

För sjukresor och färdtjänstresor följer Dalatrafik rekommendationer från Folkhälsomyndigeten och länets regionala smittskyddsenhet. Dessa restriktioner innebär längre väntetider för de som åker med oss. Restriktionerna är dock viktiga för att vi tillsammans ska minska smittspridningen.

- Väntetiderna har ökat de senaste veckorna, säger Pär-Åke Jansson chef för servicetrafiken. Vi måste också prioritera så att nödvändiga resor går före. Vilket gör att till exempel färdtjänstresenärer ibland kan få vänta länge om det samtidigt är många sjukresor.

Beställningscentralen försöker lösa alla resor så snabbt det bara går och vi utnyttjar alla tillgängliga resurser som finns. Det finns dock inte fler fordon att tillgå i trafikavtalet som vi har idag.

Vi räknar med att de långa väntetiderna kvarstår så länge restriktionerna är kvar.

Det som gäller är:

• Det får vara högst 3 personer som reser i bussar för 8 passagerare. Till dessa 3 räknas också eventuella ledsagare.
  • I personbilar får det bara vara 1 resenär plus ledsagare.

För övriga restyper, t ex skolresor och omsorgsresor, gäller inte restriktionerna. Tillsvidare körs de som vanligt. Om en resenär måste sitta i framsätet så erbjuder vi munskydd.

Dalatrafik har samordningsansvar för all kollektivtrafik i Dalarna. Sedan 1 januari 2018 är Dalatrafik en kollektivtrafikförvaltning i Region Dalarna. Vi ställer bl.a. krav på miljöansvar, kvalité och fordonsstandard samt bestämmer trafikutbudet i samråd med länets kommuner.

Vi ska kunna göra en attraktiv och lättillgänglig kollektivtrafik genom att erbjuda våra kunder enkla, trygga, säkra och prisvärda resor. Genom detta bidrar vi till ett långsiktigt hållbart samhälle.

Ellinor Holmberg

Chef servicetrafiken Frågor om servicetrafiken 010-248 11 67