Förbättringsområden

Pressinbjudan: Resan mot en bättre kollektivtrafik

Under våren 2023 påbörjades Dalatrafiks förbättringsarbete ”Resan mot en bättre kollektivtrafik”. Nu har förslaget till en rad förbättringsåtgärder tagits fram och arbetet med att genomföra dessa startar under hösten 2023. Vid pressträffen berättar vi mer om bakgrunden till åtgärdsprogrammet och vad åtgärderna innebär.

Tid: 24 oktober kl. 11:00

Plats: Dalatrafiks kontor, Mästargatan 6 A, Borlänge

Vänligen föranmälan om deltagande: Tomas Nordholm, marknadschef kommunikationsenheten Region Dalarna. Telefon: 070-373 06 25, tomas.nordholm@regiondalarna.se

Bakgrund till åtgärdsprogrammet
I branschundersökningen ”Kollektivtrafikbarometern” finns information som visar inom vilka områden resenärer och allmänheten vill se förbättringar av kollektivtrafiken. Mätningen visar att resenärernas och allmänhetens kundnöjdhet i Dalarna är låg jämfört med andra delar av Sverige. Därför har Dalatrafik tillsammans med kommuner, trafikföretag och förare tagit fram förslag på vad som kan göras för att skapa en bättre kollektivtrafik. Förslagen har samlats och sammanställts i ett åtgärdsprogram. Totalt finns 34 punkter som bland annat berör bättre punktlighet och att göra det enklare för resenärer att resa. Arbetet med att genomföra åtgärderna startar under hösten 2023.