Kollektivtrafiknämnden vill att ukrainska medborgare som kan uppvisa giltig ukrainsk identitetshandling får åka buss i hela Dalarnas län utan färdbevis.

Tillfällig avgiftsfri busstrafik för ukrainska medborgare i Dalarnas län

I Europa råder just nu ett ytterst osäkert säkerhetspolitiskt läge. I Ukraina har många drabbats av krig och behövt fly från sina hem och från sitt land.

- Kriget i Ukraina är nu inne på sin fjärde vecka. Tusentals flyktingar anländer dagligen till Sverige för att söka skydd. De ukrainare som söker sig hit är i behov av mycket. De ska inte behöva tänka på hur de ska betala för sig på bussen, säger Christer Carlsson (M), ordförande Kollektivtrafiknämnden.

Mot bakgrund av detta så vill Kollektivtrafiknämnden att ukrainska medborgare som kan uppvisa giltig ukrainsk identitetshandling får åka buss i hela Dalarnas län utan färdbevis. Det formella beslutet tas när regionfullmäktige sammanträder, men tills dess har regionstyrelsens ordförande tecknat ett delegationsbeslut.

Beslutet gäller från 25 mars till och med 14 juni 2022. Beslutet kan vid behov förlängas vid kollektivtrafiknämndens sammanträde den 5 maj.