Tommy Körberg till Dalhalla i augusti

Tommy Körberg till Dalhalla i augusti

En av Sveriges främsta manliga sångare intar Dalhallas scen i augusti. Då kommer nämligen Tommy Körberg för att tillsammans med pianisten Carl Flemsten bjuda på ett axplock av höjdpunkter från en mångsidig och bejublad karriär som har varat i mer än fem decennier.

Tommy Körbergs karriär startade redan i popmusikens febriga 1965, då den 17-årige Tommy gick med i bandet Örjans – som dock snart bytte namn till det mer konkurrenskraftiga Tom & Mick & Maniacs, vars största singelframgång kom med ”Somebody's Taken Maria Away” 1967.

Året därpå blev han soloartist och gav ut soloalbumet ”Nature Boy”, för vilken han 1969 fick ta emot en Grammis i den något tidstypiska kategorin ”Årets populärdebutant”. Samma år vann han den svenska Melodifestivalen med ”Judy min vän”.

När musiken till Björn Ulveaus och Benny Anderssons musikal ”Chess” hade premiär 1984 var det åter dags för Tommy Körberg att skriva musikhistoria, denna gång med sitt framförande av paradnumret ”Anthem”. Och när han några år senare återkom till Melodifestivalen var det än en gång med en kioskvältande vinnarballad - ”Stad i ljus”.

Utöver detta har han medverkat i mängder av tv-shower, musikaler, teateruppsättningar och – förstås – musikkonstellationer. Den 14 augusti kommer Tommy till Dalhalla för att tillsammans med pianisten ge en lång rad fantastiska smakprov på sin musikaliska bredd, där allt från visa till musikal, schlager och popmusik ryms.

Datum: 14 augusti 2021

Publikgräns: 3000