Ytterligare extraföreställning av Jesus Christ Superstar

Ytterligare extraföreställning av Jesus Christ Superstar

Efter hög efterfrågan på biljetter släpps nu en tredje föreställning av Jesus Christ Superstar, en av världens största musikalsuccéer genom tiderna. Det står även klart att Laila Adèle gör rollen som Maria Magdalena, efter över hundra sökande.

Det var över hundra sökande till rollen som Maria Magdalena; även videoansökningar från andra länder då musikalen ska spelas på originalspråket engelska. Efter en audition i Stockholm i början av december står det klart att rollen går till soulsångerskan Laila Adéle.

Laila Adèle besitter en av Sveriges absolut starkaste soulröster och har kallats för både ”soulgudinna” och ”lill-Aretha”. Hon har bland annat tävlat i Melodifestivalen, varit sidekick till Tomas Ledin i hyllade krogshowen ”Skarpt läge”, samt satt upp den egna showen ”The Amazing Soul & Gospel Brunch” på Ystad Saltsjöbad. Utöver sin karriär som soloartist har Laila dessutom medverkat i ett flertal musikaler genom åren, däribland ”Little Shop of Horrors”, ”Hairspray”, ”Jekyll & Hyde”, ”Legally Blonde the Musical”, ”Miss Saigon”, ”Cabaret” och ”Rock of Ages”. Just nu turnerar Laila med musikalkonserten ”Från Broadway till Duvemåla” som går för utsålda hus över hela Sverige.

– Det ska bli så fantastiskt roligt att få spela Maria Magdalena och att jag får utrymme att göra min tolkning av henne. Att sen få göra det på magiska Dalhalla tillsammans med alla dessa galet begåvade artister känns som ett extra lyft! säger Laila Adèle.

Det är originalversionen av den på sin tid så kontroversiella rockoperan med Rice texter som kommer att spelas på Dalhalla i sommar. Andrew Lloyd Webber och Tim Rice var bara 21 och 25 år gamla när de skrev ”Jesus Christ Superstar”. Musikalen gavs först ut som ett konceptalbum 1970 innan den fick premiär på Broadway 1971. Sedan dess har den spelats över hela världen, bland annat i Londons West End, ytterligare tre gånger på Broadway och turnerat i USA, Storbritannien och Australien. Den svenska urpremiären skedde på Scandinavium i Göteborg 1972 där nio föreställningar spelades och satte ett nytt publikrekord för arenan.

Datum: 15, 16 och 17 juli

Biljettsläpp: 15 december kl 10:00 via dalhalla.se