DanAds övertecknas med flera hundra procent

Det marknadsledande bolaget inom self-service adtech, DanAds, håller med snabba kliv på att stöpa om den globala annonsmarknaden, som väntas uppgå till över 760 miljarder dollar år 2025. Den senaste investeringsrundan som avslutades i december, övertecknades med flera hundra procent. Bolaget värderas nu till 778,5 miljoner kronor, post money, vilket är mer än det dubbla värdet jämfört med för åtta månader sedan. DanAds siktar på en börsnotering under kommande 12-18 månader.

DanAds har tagit gör-det-själv-trenden till annonsbranschen genom så kallad self-service-annonsering som kopplar samman annonssäljare med annonsörer oberoende av annonsbudget. Bolaget har redan flertalet internationellt kända kunder i bland annat USA och Storbritannien - däribland Tripadvisor, SoundCloud, Dish Media, New York Post och The Washington Post. Nu avser bolaget fortsätta sin globala expansion.

Bland investerarna återfinns befintliga ägare som Johan Andersson, Alexander Hars, Hugo Stenbeck, Sigma och Eirik Winter, men också nya starka, namnkunniga investerare och entreprenörer som Dan Olofsson, Gustav Andersson, Ulf Rosberg och Johannes Lien.

- Det som gör mig gladast men som också visar vilket bolag vi bygger tillsammans är att cirka 70 av våra medarbetare väljer att vara med på denna runda och investera i bolaget. Enligt mig är detta det starkaste beviset man som bolag kan få för sin affärsidé. Jag är superstolt över att vi har lyckats bygga ett så starkt och engagerat team, säger Istvan Beres, vd och medgrundare av DanAds.

Self-service-annonsering förutspås förändra dynamiken i annonsmarknaden i grunden. Bara hittills i år har det totala värdet på de annonsbokningar som görs genom DanAds verktyg ökat med 500 procent. Den globala efterfrågan på digitala annonsutrymmen växer lavinartat, och utgör en multimiljardmarknad. Marknaden väntas växa från 374 miljarder dollar till 764 miljarder dollar 2025. Tillväxten kan huvudsakligen förklaras med en utökad internetanvändning och en växande efterfrågan på digital annonsering*.

- DanAds har blivit synonymt med gör-det-själv-trenden i annonsvärlden och är idag dominanta inom sitt segment. Tack vare DanAds öppnas en större del av annonsmarknaden för små- och medelstora företag som annars inte haft tillräckliga medel att annonsera hos de stora publicisterna och innehållsplattformarna. Med tanke på att ca 90% av Facebooks omsättning kommer från self-serve och våra kunder precis startat sin resa, så är potentialen enorm, säger Anders Borg, DanAds styrelseordförande.

Tidigare i år reste DanAds 45 miljoner kronor i en intern runda för att accelerera sin tillväxt och bolaget värderades efter investeringsrundan till cirka 370 miljoner kronor. Sedan dess har DanAds fortsatt sin tillväxtresa och i september anslöt Joakim Lundberg, tidigare Sverigechef på Klarna, till DanAds i rollen som Chief Commercial Officer. Dessförinnan förstärktes bolagets styrelse med Anders Borg som ordförande och nya medlemmarna Kristina Schauman och Sophia Spala.

*Enligt Digital Advertising Global Market Report 2021: COVID-19 Growth and Change, The Business Research Company