Istvan Beres utses till Årets Nybyggare i Region Syd

Entreprenören Istvan Beres har utsetts till Årets Nybyggare Region Syd. Istvan Beres är vd för DanAds, ett bolag som på kort tid blivit världsledande inom self-service adtech, med en annonsplattform som för samman annonssäljare och annonsörer.

Istvan Beres kom till Sverige 14 år gammal då familjen flydde Rumänien som etnisk minoritet. I Sverige började Istvan städa på fritiden och startade kort därefter ett handelsbolag inom städning genom sina föräldrar. I början gick skolan motigt till följd av frånvaro och dålig kommunikation, men tack vare rätt lärare hittade Istvan motivationen i gymnasiet. Genom en praktik fick Istvan jobb i en musikaffär och började sin resa mot att bli entreprenör. Ett år senare blev han delägare och startade utvecklingen av en modern multimediakedja som snabbt växte till den största i Norden vilket ledde till att Istvan headhuntades till CDON och senare till Dan Olofssons koncern Danir där han utvecklade influencerplattformen Mikz. Han har därefter varit med och startat bolag som United Influencers och 2013 grundade han DanAds tillsammans med Peo Persson.

- Företagandet ändrade mina värderingar och fick igång tävlingsmänniskan i mig. Jag har sen dess alltid haft flera bolag och en vision att hjälpa andra med utländsk bakgrund att komma in i samhället för att de inte ska upprepa mina misstag. Jag har alltid som mål att driva bolag präglade av mångfald och jämställdhet. I alla mina bolag jobbar vi mycket med detta. Det är både en social fördel, men också en stor konkurrensfördel för mina bolag, säger Istvan Beres, vd och medgrundare av DanAds.

Stiftelsen IFS och H.M. Kung Carl XVI Gustafs pris Årets Nybyggare motiverar utnämningen med att Istvan Beres är en serieentreprenör som har omformat och revolutionerat sättet media arbetar med annonsering. Bolaget DanAds har skapat ett sätt för mediebolag att enkelt hantera deras annonsering via självservice, och låta mediabolagen fokusera på att producera innehåll.

DanAds är idag världsledande inom det som kallas self-serve adtech och till kunderna räknas några av världen största mediehus, exempelvis Washington Post och Bloomberg.

- Det är ett nöje att få möta alla dessa duktiga företagare med utländsk bakgrund. Däribland Istvan Beres som skapat DanAds som vann i sin kategori för Årets Nybyggare Region Syd. Det är just den typen av företag som vi scoutar upp för H.M. Kung Carl XVI Gustafs pris Årets Nybyggare. Ett pris som sedan 2000 hedrar alla dessa duktiga entreprenörer med utländsk bakgrund, företagare som Sverige så väl behöver, säger Rafael Bermejo, vd och grundare av Årets Nybyggare.

Om DanAds

DanAds är ledande inom self-service adtech, och kopplar samman annonssäljare (publicister) direkt med annonsörer genom en helautomatiserad annonsplattform. Företaget ger publicisterna möjlighet att ha full operativ kontroll över sina annonsintäkter och användardata. Med hjälp av DanAds kan alla annonsköpare få tillgång till premium-annonsutrymme oberoende av varumärke och budget, helt utan dyra mellanhänder.

DanAds grundades 2013 av Istvan Beres och Peo Persson. Med huvudkontor i Stockholm samt kontor i New York och London arbetar DanAds med kunder över hela världen, däribland några av världens ledande publicister såsom Hearst Magazines, Bloomberg Media och the Washington Post, samt några av de största plattformarna för användargenererat innehåll (UGC) och globalt kända varumärken som Tripadvisor, Roku, Philips och SoundCloud. Läs mer på www.DanAds.com.

• Skåne

DanAds was founded in 2013 with a belief that transparency between advertisers and publishers is necessary to increase engagement, revenue, and future scalability. DanAds (www.DanAds.com) is the leading global provider of scalable self-service infrastructure for publishers and brands that have a need for a more sophisticated self-service solution. DanAds’s industry-leading technology allows publishers and brands to increase their ad sales in a profitable manner, without losing control of their data. Customers include global players such as Bloomberg,Tripadvisor, SoundCloud, Expedia and Hearst.

Lisen Zethraeus

Presskontakt Chief Marketing Officer