Danish Crown Foods byter ut förpackningarna för populär salami – ”ett viktigt steg i vår hållbarhetssatsning”

Danish Crown Foods byter ut förpackningarna för sina salamiskivor under varumärket GÖL. De nya förpackningarna innehåller 60 procent återvunnen plast och initiativet är ett led i den globala köttproducentens ambitiösa hållbarhetsstrategi där koncernens samtliga förpackningar ska vara återvinningsbara år 2030.
– Som en av de största aktörerna inom köttindustrin känner vi ett ansvar att leda branschen mot en mer hållbar morgondag, säger Sara Johansson, Marketing Manager på Danish Crown Foods.

Sedan mitten av juli har Danish Crown bytt ut alla förpackningar för sina populära salamiskivor under varumärket GÖL. För de nya förpackningarna är plasten till 60 procent ersatt av återvunnen plast och det svarta tråget är utbytt mot ett transparent. Varje år säljer den danska köttproducenten över fyra miljoner förpackningar av GÖL:s salamiskivor genom Sveriges största dagligvarukedjor.
–Vi jobbar ständigt med att förbättra förpackningarna i samarbete med utvalda partners och är väldigt glada över att kunna lansera den här nyheten. Vi har lång väg att gå för nå våra mål, men vi är på god väg och ser fram emot den fortsatta resan, säger Sara Johansson.

Hållbarhetsarbetet genomsyrar hela verksamheten
De nya förpackningarna är en del i Danish Crowns ambitiösa hållbarhetsstrategi. År 2030 ska koncernens samtliga produkter vara förpackade i återvinningsbara material och redan om två år, 2025, är målet att 90 procent av förpackningarna ska vara återvinningsbara. Samtidigt arbetar Danish Crown aktivt med att minska mängden material i förpackningarna genom smartare designlösningar. Hållbarhetsstrategin bygger på FN:s utvecklingsmål och de nyckelområden där koncernen har störst inflytande på värdekedjan. Fyra strategiska områden kommer att ligga i fokus – hållbart jordbruk, hållbar produktion, bra jobb för alla och ”tillsammans med kunder och konsumenter”. Det sistnämnda syftar till att Danish Crown ska göra det enklare att välja hållbara produkter för att på så sätt öka försäljningen och värdet på dessa.
– Hållbarhet handlar om vår framtida hälsa, om att ta ansvar för våra framtida generationer. Vårt löfte är att tillsammans med vårt moderbolag Danish Crown ta på oss ledartröjan när det gäller att producera kött på ett grönare, mer hållbart och långsiktigt sätt, säger Sara Johansson innan hon avslutar:
– År 2030 ska Danish Crown vara en av världens mest hållbara köttproducenter. För att nå dit måste vi vidta åtgärder redan nu och vi arbetar väldigt aktivt med att implementera klimatsatsningen i alla delar av vår verksamhet.

Presskontakt Presschef +45 51 600 720