Danone skänker rekordsumma till svensk mag-tarmforskning - största privata givaren i Sverige

Sedan 2013 är Danone som enda livsmedelsföretag guldgivare till svenska Mag-Tarmfonden. Under åren satsade Danone på en kampanj där företaget skänkte 1kr för varje såld Activia-yoghurt som köptes i butik. Kampanjen har överstigit alla förväntningar och gett Mag-Tarmfonden 600 000 kronor extra att dela ut under 2014.

Mag-Tarmfonden är en svensk stiftelse som delar ut anslag till forskare inom området mage, tarm och lever. Under 2014 kommer fonden att utlysa anslag på den högsta summan någonsin: en miljon kronor, tack vare donationen från Danone. Danone är därmed den största privata givaren till mag-tarmforskning i Sverige.

Henrik Hjortswang, ordförande i Mag-Tarmfonden:

”Samarbetet med Danone har verkligen varit ett lyft för Mag-Tarmfonden! Det känns fantastiskt att få in så här mycket extra medel att kunna stödja viktiga forskningsprojekt med. ”

Även Peter Odemark, nordisk VD för Danone är glad över samarbetet:

”Vi på Danone är stolta över att stödja svensk forskning. Engagemanget för maghälsa sitter i vårt företags DNA: vi har 600 egna forskare som arbetar med forskning om tarmfloran och probiotika. Nu kan vi dessutom stödja forskare inom akademin.”

Det framgångsrika samarbetet fortsätter under 2014. Under veckorna 4 till 8 deltar ca 200 utvalda livsmedelsbutiker i en ny 1kr-kampanj: för varje Activia-yoghurt som säljs skänker Danone 1kr till Mag-Tarmfonden. Mer information finns i butik.