Svensk vårdpersonal tror på probiotikas hälsoeffekter - ProViva är produkten flest rekommenderar sina patienter

Undersökningsföretaget GfK Healthcare har på uppdrag av livsmedelsföretaget Danone för tredje året i rad genomfört en undersökning bland svensk vårdpersonal om probiotika, s.k ”goda bakterier”. 97 procent av de tillfrågade uppger att de tror på att probiotika har funktionella effekter. Fler än nio av tio har redan rekommenderat probiotika till sina patienter och många konsumerar det själva.

Undersökningen baseras på intervjuer med svenska allmänläkare, gastroenterologer, distriktssköterskor och dietister*. Den tillfrågade vårdpersonalen är helt enig om att tarmhälsa är viktigt för patienters övergripande hälsa och välkomnar mer framtida forskning för att förbättra behandlingsmetoder.

92 procent av de tillfrågade har rekommenderat probiotiska produkter till patienter. När det gäller specifika probiotiska produkter är fruktdrycken ProViva mest välkänt med nära nog hundra procents kännedom, tätt följt av yoghurtarna Activia och Actimel. 82 procent av den tillfrågade vårdpersonalen konsumerar ProViva själva och 73 procent har rekommenderat produkten till sina patienter. ProViva är den probiotiska produkt som svensk vårdpersonal i störst utsträckning väljer att rekommendera till sina patienter.

Det är glädjande resultat att så stor andel av svensk vårdpersonal har förtroende för probiotiska produkter. Att de dessutom har så hög tilltro till våra varumärken att de väljer att både konsumera det själva och rekommendera det till sina patienter känns fantastiskt, säger Ing-Marie Viklund, hälsoexpert på Danone Sverige.

Undersökningen visar också att vårdpersonalen efterfrågar mer information om probiotika och dess effekter. Efterfrågan på information har ökat jämfört med tidigare år.

Att fler vill ha mer information ser vi som positivt. Vårdpersonal är en grupp som kräver vetenskapligt underbyggd information. På Danone bedriver vi kontinuerligt forskning för att ta fram funktionella produkter och hjälpa människor till ett gott liv. Att utbyta information och tankar med vårdpersonal ser vi som en viktig del i detta arbete, säger Ing-Marie Viklund.

Fakta i korthet från studien:

·  97 % tror på att probiotika har funktionella effekter

·  93 % tror att probiotika kan förbättra deras patienters hälsa

·  92 % har rekommenderat probiotika till patienter

·  99 % känner till ProViva och 82 % konsumerar det själva

·  91 % tror på att ProViva har funktionella effekter

* 61 allmänläkare, 19 gastroenterologer, 30 distriktssköterskor och 30 dietister