Foto: Märta Thisner

Pressmeddelande -

BamBam Frost och Lydia Östberg Diakité med nya föreställningen odödlig topp/immortal summit på Dansstationen 30/11-1/12

immortal summit är en expandering, bortom allt det vi trott om storhet. Tänk att Bagger 288 och IC 1101 bleknar i jämförelse. immortal summit gör allt, är störst, bäst, vackrast och framförallt – odödlig. Vad finns bortom toppen av vår odödlighet? Mer odödlighet? Galaxer är stora, vi är större.

immortal summit är en föreställning som rör sig mellan idéer av storhet och storhetsvansinne. En lek i gränslandet av provokation och lek, våld och ömhet, revolution och misslyckande.

Var: Dansstation/Palladium Malmö
När:
30/11 kl 19.30 & 1/12 kl 18.00

CREDITS
Initiativtagare, produktion, koreografer, dansare: Lydia Östberg Diakité och BamBam Frost.
Kostymdesign: Aida Ramana
Kompositör: Neda Sanai
Scenografi: Lisa Berkert Wallard
Ljusdesign: Anton Andersson
Photo: Märta Thisner
Grafik: Ali-Eddine Abdelkhalek, EUROSTANDARD

Om Lydia Östberg Diakité & BamBam Frost

Lydia Östberg Diakité
är en dansare, koreograf och facklig organisatör som sedan 2013 är baserad i Köpenhamn. Ö. Diakité inspireras av och refererar i sitt arbete till populärkulturella fenomen, hyper-performativitet, samtidskritik och ömhet. Dessa teman och koncept gestaltas i verken EMBRACE och CRY BABY. Ö. Diakité arbetar med en intersektionell feministisk ingång i sina konstnärliga processer och praktiserar avkolonisering av konstskapandet och ser ett värde i att forma nya kollektiva verkligheter. Ö. Diakité la grunden till Dance Cooperative och driver det tillsammans med 15 konstnärer i Köpenhamn. Sedan 2019 sitter Ö. Diakité i styrelsen av The Union, en fackförening som arbetar mot eliminerandet av rasism på kultur och konstscenen i Danmark.

BamBam Frost
är en dansare och koreograf, baserad i Stockholm. Frost arbetar ut ett intersektionellt feministiskt perspektiv och hennes arbete är i ständig transformation och dialog med samtiden. Hon har ett starkt intresse för sociala danser och populärkulturella fenomen, med blicken mot den samtid de uppstått ur. Hennes senaste dansföreställningar; SORRY, SO SORRY och YES tar alla avstamp i populärkultur och samhällskritisk science fiktion. I verken insisterar hon på njutning och fiktion som kompass för att kunna fantisera fram och forma koreografiska förslag på förändring.