Datscha har redan anställt 6 av 10 utvecklare i Luleå

Datschas etablering i Luleå har gått snabbare och bättre än förväntat. Det har bara gått några månader sedan Datschas styrelse fattade det strategisk viktiga beslutet att förlägga ett nytt DevNest i Luleå. Datscha har redan hunnit tillsätta 6 av de 10 utvecklartjänsterna som ska rekryteras i den första omgången.

Det strategiskt viktiga styrelsebeslutet att etablera ett nytt DevNest föregicks av en omfattande utredning över vilken plats som skulle vara den optimala orten. Valet föll på Luleå och nu, endast några månader senare, är facit klart, Luleå levererar.

Vi har otroligt många,nya, spännande idéer på funktionersom vi vill lägga till vår webtjänst och därför är det fantastiskt roligt att vårt beslut att etablera ett DevNest i Luleå visat sig vara helt rätt. Luleå bevisar att de kan leverera det vi söker avseende tillgång till kompetent personal och ett livaktivt teknikkluster” säger Jacob Philipson Vd Datscha.

”Vi har på kort tid hittat både en väldigt kompetent utvecklarstyrka och en riktigt cool, kreativ lokal med hänförande utsikt. Vi har fortfarande 4 platser kvar för riktigt skarpa utvecklare som vill vara med på en fantastiskt spännande produktutvecklingsresa” säger Jacob Philipson Vd Datscha.

”Att lyckas med snabb rekrytering i en het bransch visar på två saker. Luleå har vad som krävs för landets IT-sektor och att Datscha är ett starkt varumärke” säger Li Skarin, vd, Luleå Näringsliv.

Det är med glädje jag tar del av att Datschas etablering i Luleå går över förväntan. En mycket viktig signal till andra företag som vill växa och etablera sig i Luleå,”säger Niklas Nordström, kommunstyrelsens ordförande (s). Vi får nu resultatet av det goda samarbetet vi har lokalt mellan de olika aktörerna för att främja företagandet och att vi fått fart på bostadsbyggandet så fler kan leva och bo i Luleåavslutar Niklas Nordström.

För mer information och kommentarer
Jacob Philipson, Vd Datscha +46 70 389 51 55
Niklas Nordström, kommunstyrelsens ordförande (s), Luleå kommun,+46 70 497 36 62
Johan Hopstadius, Marknadschef Datscha +46 76 634 20 05