Fastighetsmarknaden inleder stabilt första kvartalet

Intresset för fastighetsinvesteringar var stort under första kvartalet. Den totala transaktionsvolymen för kommersiella fastigheter uppgick till 25 miljarder. En minskning med 7 % i jämförelse med samma period rekordåret 2014 som slutade på 161 miljarder. De utländska aktörernas andel av transaktionsvolymen har ökat markant och landade på 22 procent. Detta enligt Datscha Transaktion.

Flest fastighetsaffärer gjordes i Stockholm med 27 procent av den totala transaktionsvolymen, följt av Göteborg 16 procent, Lund 6,5 procent samt Malmö 4 procent.

Sett till olika fastighetssegment stod handel för den mest markanta ökningen. Segmentet svarade för hela 28 procent av den totala omsättningen följt av kontor 21 procent och bostad 20 procent.

Datscha Transaktion bevakar även säljrådgivarnas andelar av den svenska marknaden. För första kvartalet toppas statistiken av CBRE med en andel på 25,6 procent. Topplaceringen har stor del i deras medverkan i periodens största transaktion; Royal Bank of Scotland´s försäljning av Skärholmen Centrum till brittiska Grosvenor Fund Management på cirka 3,5 miljarder SEK.

Cushman & Wakefield placerar sig på en andra plats med 13,6 procent tätt följt av Catella 12,4 procent. Cushman & Wakefield samt Catella var båda delaktiga som säljrådgivare i Unibail–Rodamco´s försäljning av köpcentrumet Nova Lund till brittiska TIAA Henderson Real Estate. En transaktion på 1,635 miljarder SEK.

Det är tydligt att Cushman & Wakefield efter förra årets omfattande organisatoriska förändringar har kommit tillbaka som en stark aktör på marknaden. Företaget har rekryterat åtta personer från Catella för sin expansion på den svenska och nordiska marknaden.

I Datscha Transaktion finns sammanställt såväl lagfarter samt kommersiella fastighetstransaktioner som inte sker via lagfart, utan som en del av en bolagsaffär. Transaktionsvolymen avser affärer över 40 miljoner SEK.

För mer information:
Kristina Andersson, Research Manager, 0708-44 30 60, kristina.andersson@datscha.com