Björn Eriksson, Head of Business Services Division Land på DB Schenker

"Situationen tar fram det bästa ur oss"

Hallå där Björn Eriksson, Head of Business Services Division Land på DB Schenker, hur går det för er i dessa coronatider?

– Det går bra, vi klarar av att upprätthålla produktionen, ta emot bokningar och i stort sett att leverera som vanligt. Jag är full av beundran över hur alla medarbetare sköter den dagliga verksamheten och löser de nya störningar som dyker upp i dessa tider.

Är det många som är sjuka i företaget?

– Nej, inte generellt. Det som orsakar mindre problem just nu är chaufförsbrist på några ställen, men det är inga stora störningar vi pratar om. På tjänstemannasidan är det några som jobbar hemifrån och några på kontoren och jag måste säga att jag är överraskad av hur bra det fungerar även för dem som jobbar operativt.

Men är det inte svårt att samarbeta om några sitter hemma och några på kontoret?

– Jag upplever det som tvärtom. En sådan här situation tar fram det bästa ur oss. DB Schenkers personal har alltid haft en stark lösningsvilja, men under rådande omständigheter är den ännu starkare. Jag ser många exempel på nya samarbeten och samarbetsformer mellan distrikt och avdelningar som uppstått tack vare coronakrisen, så det finns också saker att glädjas åt.

Hur ser det ut när det gäller våra volymer? Volvo och Scania har stängt, tittar man i butiker och restauranger är det folktomt, hur mycket har det påverkat oss?

– Hittills har det inte påverkat oss nämnvärt. Volymerna är fortfarande i stort sett normala vilket är förvånande med tanke på det du säger. Vi får se vart det här tar vägen, det är helt omöjligt att förutspå omfattning eller hur länge detta ska hålla på. Men tack vare våra fantastiska medarbetare på alla håll och alla nivåer är jag övertygad om att vi ska ro detta i land.

Intervju 27 mars