Allt du behöver veta om tågfrakt inom Europa

Allt du behöver veta om tågfrakt inom Europa

Här får du som är ny inom tågfrakt all information som du behöver.

Vad behöver jag göra innan jag bokar tågfrakt?
Först måste DB Schenker veta dina behov och sedan skissar de upp ett upplägg som är anpassat efter ditt företag. När upplägget är överenskommet så är det bara att boka.

Hur bokar jag tågfrakt?
Du bokar enklast via mejl. DB Schenker informerar om vilka uppgifter som du behöver skicka med. Exempelvis godsets egenskaper (vikt, storlek). Sedan bokar DB Schenker tågtransporten åt dig.

Hur mycket kan jag frakta?
Du kan frakta hur mycket som helst och bäst passar det med regelbundna volymer. Det finns flera typer av vagnar som passar olika typer av gods, allt från skrymmande, tungt och pallat gods. Har man riktigt stora volymer kan det vara aktuellt att frakta hela tåg vilket innebär ca 20 – 30 vagnar åt gången.

Går det att frakta allt på tåg?
DB Schenker kör det mesta. Alltifrån vitvaror och stål till livsmedel.

Hur miljövänligt är tåg?
De stora stråken i Europa är elektrifierade. Till exempel kan man köra mellan Luleå och Milano nästan helt elektrifierad. Man brukar räkna med att en tågtransport minskar CO2 utsläpp med upp till 80 % jämfört med biltransport. Kort och gott, tågfrakten släpper ut minimalt med koldioxid även om det tillkommer korta sträckor med lastbil till och från tåget.

Hur kostnadseffektivt är tåg?
Genom att använda stora vagnar och att godset transporteras långa sträckor i hela tåg om 1600-1700 ton så får du en kostnadseffektiv produktion.

Varifrån och vart kan jag skicka? Hur ser ledtiderna ut?
I hela Europa samt till och från Kina. Eftersom DB Schenker täcker både Europa och Kina varierar ledtiderna men de kan erbjuda bra och stabila ledtider. Ledtiden från Sverige till Tyskland ligger på 4–5 dagar. Inom tågbranschen brukar DB Schenker prata om ”rolling stock” som betyder att du kan ha lagret på ”rull” hela tiden.

Hur ser prisbilden ut?
Det är svårt att säga eftersom DB Schenker tar fram kundanpassade lösningar baserat på kundens behov.

Därför ska du välja tågfrakt!
Minskade koldioxidutsläpp.
Avlastar vägnätet.
”Track and trace” i realtid.

Vill du veta mer? Mejla Sebastian Hemme på sebastian.hemme@dbschenker.com.
Läs mer på DB Schenkers hemsida.