Överbliven mat från Blodomloppet Stockholm skänks till Stockholms Stadsmissions akutboenden. Schenker Åkeri levererar maten. Sara Berg, Blodomloppet Stockholm, tillsammans med Schenker Åkeris Björn Sundström och Mathias Hellström.

DB Schenker hjälper Blodomloppets löpare välja en schysstare väg

All överbliven mat från Blodomloppet Stockholm skänks till Stockholms Stadsmissions akutboenden runt om i staden. Logistikföretaget DB Schenker levererar maten.

DB Schenker är sponsor till Blodomloppet. Schenker åkeri fick en förfrågan om att leverera den överblivna maten till akutboenden runt om i Stockholm. Leveransen sker med en eldriven paketbil.

Levereras med elbil

– Blodomloppet hörde av sig och undrade om vi kunde transportera maten. Den idén nappade vi snabbt på. Sen känns det naturligtvis extra bra att kunna leverera maten med elbil. Vi har en helt ny Mercedes eSprinter som står till deras förfogande. Under loppets båda dagar kör vår chaufför Björn Sundström maten till en uppsamlingsplats i Slakthusområdet, säger Mathias Hellström, platschef på Schenker Åkeri, distrikt Stockholm och Visby.

”Känns väldigt värdefullt”

Alla deltagare som anmälts i lag i Blodomloppet Stockholm får en picknick-kasse. Den kan deltagarna skänka vidare, antingen hela eller delar av picknick-kassen, till förmån för Stockholm Stadsmission.

– Vi är glada över att kunna erbjuda våra deltagare att skänka vidare, hela eller delar av, sin picknick-kasse till Stadsmissionen och till bättre behövande. Att den mat som blir över och annars skulle ha slängts på arenan serveras till frukost redan nästa morgon på akutboenden runt om i Stockholm känns väldigt värdefullt för oss, säger Sara Berg, projektledare för Blodomloppet Stockholm.

Blodomloppet Stockholm hålls den 13 och 14 juni.