DB Schenkers nya lager i Ilvesvuori använder bland annat geotermisk värme och energi som produceras av egna solpaneler (300 kWp).

DB Schenker fördubblar lagerytan i Finlands huvudstadsregion

DB Schenker, en av världens ledande globala leverantörer av logistiktjänster, öppnar nya lageranläggningar i Ilvesvuori, Nurmijärvi. Det 25 600 kvadratmeter stora Nurmijärvi Distribution Center - NDC - är hållbarhetscertifierad som BREEAM Very Good. Tillsammans med lagret på den intilliggande tomten har DB Schenker nu ett totalt 50 000 kvm stort kontraktslogistikcenter i Ilvesvuori.

– Sex av våra tidigare lager i Finland har tilldelats miljöstatus Eco Warehouse av DB Schenkers moderbolag Deutsche Bahn. Även det senaste lagret uppfyller dessa krav. Med vår kontraktslogistikhub i huvudstadsområdet, som nu fördubblats i storlek, kan vi erbjuda ett brett utbud av lagringstjänster bekvämt belägna längs motorvägen E12 Helsingfors-Tammerfors. Det öppnar nya möjligheter för våra kunders lagringsbehov i hela Norden, säger Petteri Nurmi, CEO för DB Schenker i Norden.

Med en total investering på 13,5 miljoner euro kan DB Schenker erbjuda sina kontraktslogistikkunder omfattande mervärdestjänster, snabba leveranstider och utmärkta anslutningar till det finska vägnätet, de viktigaste hamnarna och Helsingfors-Vanda flygplats. Anläggningarna i Ilvesvuori kontraktslogistiknav kan anpassas efter kundens behov, både när det gäller yta och typ av anläggning, inklusive lagring av kemikalier.

DB Schenker är en av världens ledande logistikleverantörer med cirka 76 100 medarbetare på 1 850 platser i över 130 länder. Företaget erbjuder allt från landtransporter, internationella sjö- och flygfrakter och konsulttjänster till lager- och logistiklösningar. DB Schenker i Sverige har cirka 4 000 medarbetare och finns representerade på ett 50-tal platser. DB Schenker har som mål att vara klimatneutralt år 2040.

För mer information gå in på dbschenker.se