Markus älskar sina udda mackapärer

Markus älskar sina udda mackapärer

Och kunderna älskar Markus - tv-spelsmannen i de röda shortsen. Han säljer och skickar allt från japanska tv-spel till ömtåliga lampor - och lär dig hur du packar en värdefull retrodator.

Mackapär, som de flesta känner honom som, har huserat i sin lilla lokal på Såggatan 19 i Göteborg sedan starten 2015.

Här trängs japanska tv-spel med lampor, datorer, retromöbler och udda inredningsprylar.Dessutom är han en av alla våra ’Skicka enkelt’-kunder. Förutom butiksförsäljningen säljer Markus en hel del via Tradera, Instagram och Facebook.

Vårt allt större intresse för retro- och second hand-prylar gör butiken till ett populärt tillhåll för både grannar och långväga kunder.
–Jag har många stammisar som tittar in med jämna mellanrum för att kolla in nyinkomna spel. Andra kommer förbi och tjötar lite skit på vägen hem till sitt. Jag gillar mina kunder, de är nördiga precis som jag.
Nörd eller inte – hans prylar säljer. Främst i butiken men även via olika mässor, på Tradera och sociala medier. Tv-spel och konsoler är det som lockar mest tillsammans med allsköns olika retromöbler.

Nyligen la han vantarna på en japansk dator från 80-talet, en Sharp X68000. Lika ovanlig som den var svårstartad. Men efter en hel del reparationsjobb är den nu spelklar och en solklar favoritmackapär.
– X68000 behåller jag ett tag, den är för unik för att skiljas från i första taget. Men jag väntar fortfarande på att få in en gammal cykel med limpsadel, något jag hållit utkik efter länge men alla jag stött på har varit för dyra.

Drömmen om en cykel med limpsadel får leva vidare men drömmen om en egen butik är i allra högsta grad verklighet. Efter flera år på reklambyrå som grafisk formgivare tog han steget till att starta eget. Friheten lockade, att kunna styra över sin egen tid och få möjligheten att jobba med sitt stora intresse – retrospel. Även om fritiden har fått stryka på foten.
– Det är såklart otroligt roligt men även mycket hårt jobb och drömmen är att kunna anställa en person för bokföring och hjälp i butiken. Det hade varit kul att kunna starta en webshop också, eftersom jag redan säljer en del online.

Onlineförsäljningen sköter han i nuläget främst via Tradera, Instagram och Facebook. Efter att ha testat en mängd olika logistikföretag fastnade Markus till slut för DB Schenkers Skicka enkelt* när han skickar större, lite ömtåligare paket.
– Jag skickar större paket med Schenker eftersom priserna är bra, det är lätt att boka och betala. Det kan vara konsoler, retrodatorer, större tavlor och småmöbler.
– Nu har jag även fått veta att Schenker sköter hanteringen av paketen manuellt och det känns extra tryggt.

Markus skickar omkring tio paket i månaden och det kvalificerar honom för att bli avtalskund vilket förvånar honom.
– Jag trodde att jag var alldeles för liten för att bli avtalskund så har inte ens reflekterat över det utan kört på med Skicka enkelt. Men det kan absolut vara värt att kolla upp!

Som avtalskund får du tillgång till alla våra produkter, tillval och vår e-tjänstportal. I portalen finns kostnadsfria tjänster som stöttar dig från planering till uppföljning av transporter och kostnader.

Packtips! Så här packar Markus en ömtålig retrodator.

• Om det behövs skruvar jag isär den och stoppar in bubbelplast och när innanmätet är stabilt så emballerar jag med bubbelplast runtom.
  • Därefter använder jag kraftigare papper som ett bollhav runt datorn.
  • Sen kör jag lager-på-lager-metod med olika emballage.
  • Till sist tejpar jag så att det håller för krig, det är åtminstone vad mina kunder brukar säga.
  • Inget ska röra sig, allt ska vara fixerat i kartongen och du ska inte höra något från paketet när du skakar det.

Tips från DB Schenker!

Visste du att du faktiskt tjänar på att packa i mindre kartonger? Dels blir det förstås billigare och du slipper att betala för luft – men framförallt så är det säkrare. En för stor kartong kan göra att innehållet ges utrymme att röra på sig och tål därför stötar sämre. Så gör som Mackapär – fokusera på att fixera innehållet i en lagom stor kartong.