Har du hört om Swedsafes hållbara öronproppar?

Har du hört om Swedsafes hållbara öronproppar?

Nördar kommer i många skepnader. Vissa gillar tv-spel, andra samlar porslin. Sen har vi dem som dedikerar sitt liv åt hållbarhet. Möt Göran Berg, vd på öronproppstillverkaren Swedsafe i Höör.

Redan som liten pojk funderade Göran över miljön och händig som han var byggde han både egna solfångare och ett litet kraftverk i bäcken vid huset där han bodde med mamma, pappa, mormor och morfar.
– Morfar och pappa har alltid komposterat och samlat på saker så hållbarhet har alltid varit ett stort intresse, berättar Göran

Ett intresse som växer sig allt starkare med åren. Vi hoppar till vuxen ålder och starten på resan mot hållbara öronproppar. Swedsafe tar sin början när Görans arbetsgivare Bilsom slås ihop med sin största konkurrent, ett franskt bolag. Den franska vd:n var nämligen inte särskilt imponerad av varken svenskarna eller lönsamheten.
– Vi var lönsamma men tydligen inte tillräckligt lönsamma. Den franske vd:n tyckte att vi var lata och deklarerade detta på bred fransk-engelska: ”In Sweden you work too little, you are very lazy people so I close the operation”.

Göran ger nu fransmannen två val – att skiljas som vänner eller att skiljas som ovänner och bli konkurrenter. Valet föll på det sistnämnda. Nu är Swedsafe igång.

Göran visste redan från starten vilken kund som stod högst upp på önskelistan. Det bolaget är idag majoritetsägare i Swedsafe.
– Tack vare det tyska bolaget fick vi in en relativt stor volym från början och kom igång på allvar. Den sjunde oktober i år firar vi 15 år.

Hela Swedsafes verksamhet genomsyras av ett starkt hållbarhetstänk. All energi från ventilationssystemet återanvänds, likaså allt vatten. Propparna rengörs med kallt vatten och högt tryck vilket gör att man inte behöver lösningsmedel och produktionen genererar inga koldioxidutsläpp.
– Vi kan vara konkurrenskraftiga bland annat tack vare att vi inte använder lösningsmedel eller kemikalier och behöver därför inte olika tillstånd och behöver inte skydda personalen. Vi sparar både arbetsmiljö, grön miljö och pengar på detta sätt.

När Göran startade verksamheten 2004 var intresset för hållbarhet svalt, för att inte säga obefintligt. Men för ett par, tre år sedan hände något och idag ser det annorlunda ut.
– Det är nog ingen specifik händelse som bidrog till det ökade miljöfokuset men Al Gores film fick stort genomslag, likaså Johan Rockströms sommarprat och idag pratar vi om Greta-effekten. Köpenhamnsavtalet och Parisavtalet är givetvis något som verkligen påverkat.

Trots att Swedsafe har kommit långt i sitt hållbarhetsarbete är de inte på något sätt nöjda. En viktig punkt handlar om att kunna använda sig av fossilfria transporter, något Göran återkommer till flera gånger.
– Vi saknar verkligen att kunna köpa fossilfria transporter, det står högst upp på önskelistan. Vi vet att DB Schenker håller på att titta på detta och jag hoppas att det snart blir verklighet.

Till sist Göran, finns det verkligen öronproppar för alla?
– Ja, det gör det! Om man har svårt att få dem att sitta i ordentligt kan det vara så att du har smala hörselgångar och då ska du istället ha en silikonpropp eller vaxpropp.