DB Schenker först i Norden att köra Volta Zero: ”Långtidssjukskrivningarna kommer minska”

Omställningen till hållbara transporter pågår för fullt hos DB Schenker. I juli börjar logistikföretaget köra den eldrivna och innovativa lastbilen Volta Zero i Stockholm.
– För oss är det viktigt att ligga i framkant och testa nya innovativa lösningar för att minska utsläppen från våra transporter. Det här är ett naturligt steg i vårt hållbarhetsarbete, där lastbilens smarta design dessutom skapar en säkrare arbetsmiljö, säger DB Schenkers Viktor Strömblad, Head of Land Transport Sverige, Danmark, Island.

DB Schenker strävar efter att vara världens främsta leverantör av hållbar logistik. För att minska utsläppen från transporterna ställer de om på bred front. Där är Volta Zero ett initiativ av många. Nu blir DB Schenker först att testa lastbilen i skarpt läge. Från och med mitten av juli kommer lastbilen med den iögonenfallande designen trafikera Stockholm. Lastbilen är tillverkad av Volta Trucks som satsat stort på arbetsmiljö i utformandet av förarhytten.

Bättre arbetsmiljö

– Föraren är placerad i mitten av hytten vilket ger en mycket bättre översikt. Det finns inga dolda hörn, berättar Mats Nordin, Business Development Manager på Volta Trucks.
– Hytten är lågt placerad, vilket bidrar till bättre arbetsmiljö. Arbetsmiljön gör att långtidssjukskrivningarna kommer att minska. Dessutom kan chauffören använda både höger och vänster dörr vilket ökar trafiksäkerheten. Att dörrarna öppnas längst med bilen, istället för rakt ut, ökar säkerheten ytterligare, fortsätter han.

DB Schenker och Volta Trucks samarbete

DB Schenker-koncernen har beställt 1500 lastbilar. I Norden ser DB Schenker stor potential för Volta Zero.
– Volta Zeros innovativa design med arbetsmiljö och arbetssäkerhet i fokus samt att de ligger i framkant representerar hur vi på DB Schenker arbetar kring just de frågorna, säger Viktor Strömblad.
– Tack vare DB Schenkers och Volta Trucks partnerskap, har vi arbetat fram en strategi för DB Schenker i Norden. Det är en stor uppgift att bygga upp den nordiska flottan, säger Mats Nordin.

Chaufförernas feedback viktig vid serietillverkningen

I mitten av juli går den första Volta Zero i nordisk historia på Stockholms gator. Och senare i år kommer fler Volta Zero köra runt i Norden.
– Feedbacken från våra chaufförer och samarbetspartners under pilottesterna kommer att vara värdefulla när det är dags att börja serietillverka 1500 lastbilarna till DB Schenker, avslutar Viktor Strömblad.

Regioner

DB Schenker är en av världens ledande logistikleverantörer med cirka 76 100 medarbetare på 1 850 platser i över 130 länder. Företaget erbjuder allt från landtransporter, internationella sjö- och flygfrakter och konsulttjänster till lager- och logistiklösningar. DB Schenker i Sverige har cirka 4 000 medarbetare och finns representerade på ett 50-tal platser. DB Schenker har som mål att vara koldioxidneutralt år 2040.

För mer information gå in på dbschenker.se