Mikaela Nordin, pressansvarig på DB Schenker

DB Schenker sponsrar Musikhjälpen för åttonde året i rad på Tradera

Det har börjat likna en tradition, så här åtta år senare - att DB Schenker skänker frakten på Tradera till förmån för Musikhjälpen.
– Vi vill bidra med det vi gör bäst. Vi hoppas att vår gratisfrakt gör att fler budar på – och säljer saker, säger Mikaela Nordin, pressansvarig på DB Schenker i Sverige.

Att DB Schenker väljer att sponsra just Musikhjälpen är självklart ingen slump.
Det här samarbetet är viktigt för oss på så många olika plan. Vi stöttar allt som Musikhjälpen står för. På DB Schenker arbetar vi aktivt med den sociala hållbarheten, och det senaste året har vi lagt extra fokus på frågor kopplade till jämställdhet och hälsa, genom att till exempel genomföra särskilda lönekartläggningar och en rad hälsofrämjande initiativ, säger Mikaela Nordin, pressansvarig på DB Schenker.

Musikhjälpen – det största välgörenhetsinitiativet på Tradera
Alla som vill lägga upp en annons och ge ett bidrag till Musikhjälpen bjuder DB Schenker på fraktkostnaden för annonsen inom Sverige.
Musikhjälpen är det största välgörenhetsinitiativet vi gör på Tradera och vi är så glada och tacksamma för vårt generösa samarbete med DB Schenker, som för åttonde året i rad sponsrar frakten för alla Musikhjälpens auktioner på Tradera, säger Sofia Hagelin, Kommunikationschef på Tradera.

Ett annat viktigt samarbete – sponsorskapet av den kvinnliga domarkåren
DB Schenker fortsätter sponsra den kvinnliga domarkåren i OBOS Damallsvenskan och Elitettan.
– Vi vill att vårt sponsorskap ska bidra till att höja statusen på domaryrket. Det är ju även kopplat till att vi vill ha fler kvinnor i vår verksamhet. I slutändan handlar allt om människor. Visst, vi har hjälp av lastbilar, automatiska truckar, paketbanor och så vidare, men om det inte vore för medarbetarna så skulle ju vår verksamhet aldrig fungera. Det är viktigt för oss att människor mår bra och det vill vi även stötta i andra sammanhang i den mån vi kan, säger Mikaela Nordin.

Nytt för i år är att DB Schenkers anställda kan ge blod på arbetstid
Inför 2023 förlängde DB Schenker partnerskapet med Blodomloppet och gick även med i ”Rädda liv på arbetstid”. Vilket möjliggör för medarbetarna att gå och lämna blod på arbetstid. Det råder blodbrist i flera regioner, där läget för närvarande är akut i Västra Götalandsregionen. DB Schenker vill uppmärksamma detta och passa på att påminna om att möjligheten finns att ge blod på arbetstid.

DB Schenker är en av världens ledande logistikleverantörer med cirka 76 100 medarbetare på 1 850 platser i över 130 länder. Företaget erbjuder allt från landtransporter, internationella sjö- och flygfrakter och konsulttjänster till lager- och logistiklösningar. DB Schenker i Sverige har cirka 4 000 medarbetare och finns representerade på ett 50-tal platser. DB Schenker har som mål att vara koldioxidneutralt år 2040.

För mer information gå in på dbschenker.se