De lottade om turordningen på valsedeln

Kandidaterna skrev sina namn på pingisbollar. Först lottades om en man eller en kvinna skulle stå högst upp på valsedeln, och det blev en kvinna. Sen lade kandidaterna ner sina pingisbollar i apparaten som roterade runt och mekaniskt tog fram en boll i taget. Efter lotteriet stod det klart att ödet ville att Direktdemokraternas nuvarande representant Karin Forsell skulle stå överst valsedeln.Direktdemokraterna lottade turordningen för att återuppväcka en gammal demokratisk tradition. I antikens Aten utsågs nämligen beslutsfattarna genom lottning som alla medborgare förväntades att delta i. Demokrati bygger på principen om lika värde. Att utse en ledare är att värdera denne högst, vilket strider mot demokratins grundprincip. Genom lotteriet överlät de gamla grekerna valet mellan personer till en högre makt, ödet.

De politiska uppdragen gällde ett år i taget. Varje år utsågs nya medborgare och den avgående styrelsen fick redogöra för sina insatser. Atenarnas demokrati innebar en konstant cirkulation av personer till och från offentliga poster, vilket gjorde systemet mer representativt och dynamiskt än dagens demokrati.

För att uppnå samma effekt i Vallentuna beslutades att de fyra översta på valsedeln blir gruppledare varsitt år under kommande mandatperiod, vilket innebär att vi förutom Karin Forsell även får se Lennart Hedman, Aida Ericsson och Per Norbäck i talarstolen för Direktdemokraterna.

Direktdemokraterna, som tidigare hette tidigare Demoex i Vallentuna var det första partiet i världen som fick mandat för direktdemokratiska internetomröstningar 2002, ett mandat som de har behållit sedan dess. Nu finns direktdemokratiska partier i flera länder, bland annat i Italien där direktdemokratiska M5S har 54 mandat i senaten.