Mindre koldioxid - mer klimatneutralitet!

Decathlons arbete för minskad miljöpåverkan

Decathlon är som företag väl medvetet om att våra aktiviteter påverkar miljön och därför behöver vi aktivt se till att förändringar sker. Det är inte helt enkelt att motverka klimatförändringar eftersom det innebär stora utmaningar. Upptäckt hur vi gör för att anta dessa utmaningar!

DECATHONS ENGAGEMANG
I september 2021 validerades företagets åtaganden officiellt av organisationen bakom Science Based Target, ett initiativ för företag att sätta vetenskapligt förankrade klimatmål i linje med Parisavtalet. Våra åtaganden inkluderar:

- Att minska direkta (scope1) och indirekta (scope2) utsläpp av växthusgaser med 90 % till år 2026 (jämfört med 2016)

- Att minska växthusgasintensiteten (utsläpp av växthusgaser / producerad krona) med 53 % för samma period (scope 3)

- Att engagera 90 % av våra leverantörer till att fastställa vetenskapligt grundade klimatmål till 2026.

Här kan du läsa det fullständiga pressmeddelandet som skickades ut i samband med åtagandet.

VÅRT MÅL: BIDRA TILL KOLDIOXIDNEUTRALITET
Det mål som definierades när det begav sig var att bli koldioxidneutrala år 2050 och för att nå dit behövdes det olika metoder för att försöka realisera detta. Företaget beslöt sig för att gå med i Net Zero Initiative - ett initiativ som upprättar ett ramverk för olika företags arbete för koldioxidneutralitet. Det är även viktigt att i denna kontext förtydliga att termen "koldioxidneutralitet" (Net Zero) refererar till det globala målet för balansen av utsläpp, inte bara för en enskild organisation i respektive land. För oss gäller det att bidra till denna balans och därför har vi bland annat valt att skära ner på våra direkta och indirekta utsläpp genom att i hög utsträckning använda el från förnybara källor, ekodesigna våra produkter, förlänga våra produkters livslängd och prioritera hållbara transportsätt.

VILL DU FÅ MER INBLICK I VAD VI GÖR?
Vår ambition är att du ska förstå hur vi arbetar med dessa frågor, men det är inte alltid helt lätt att på ett enkelt sätt förklara just detta arbete när det är så komplexa frågor det handlar om. Om du vill veta mer är du välkommen att läsa denna redovisning som redogör för alla våra initiativ som ska leda till en hållbar utveckling. Vill du även veta mer om vårt hållbarhetsarbete? Titta hit!

Och glöm inte att spana in vårt breda utbud av ekodesignade produkter här.

Stay sporty - stay green!