6 tips för en formsäker vår

6 tips för en formsäker vår

Många är vi som känner oss peppade att komma igång och i form. Här är Decathlons tips för att öka motivationen och formsäkra våren!

Hitta träningen som passar just dig. Motiveras du av tävlingsmoment? Eller av att bygga muskler? Behöver du avslappning eller ökad puls? Svettas på gym eller hemma i vardagsrummet? Även hemma kan du få allsidig träning med till exempel en mini-stepperlöpband eller crosstrainer.

Ta det lugnt i början och öka gradvis. Även om det känns bra i kroppen och man inte blir så trött så behöver man vänja sig vid träningen. Leder och senor behöver anpassa sig. Genom att börja lugnt och öka försiktigt minskar man risken för skador och överträning.

Sätt upp ett mål. Anmäl dig till ett lopp och tävla mot dig själv eller andra. Bestäm hur många armhävningar eller hur många kilo i bänkpress du ska klara innan månadsslutet. Med en pulsklocka blir det enkelt och kul att mäta sina resultat och dela dem med andra.

Planera träningen. Att sätta upp ett träningsschema är bra för motivationen och gör det enklare att verkligen genomföra passen. Det ger också en överblick så att man inte överanstränger sig. Det finns mängder av bra träningsprogram att använda sig av på nätet eller att ladda ner i telefonen, gratis eller till en mindre kostnad. Ett tips är att packa träningsväskan kvällen innan så att du slipper stressa på morgonen!

Använd rätt utrustning. Det är viktigt att ha bekväma, välsittande och noga utprövade skor. Var även noga med att välja rätt vikt vad gäller hantlar och andra styrketräningstillbehör. Plagg i funktionsmaterial som andas och för bort svett gör träningen behagligare och ger en fräsch känsla: träningstoppen My Top finns i många peppiga färger, och en kompressions-T-shirt stöder även musklerna.

Låt kroppen vila mellan passen. Viss träning sliter mer på kroppen än annan och vill man träna flera dagar i rad är det bra att variera träningstyperna. Se till att stoppa in regelbundna vilodagar så att kroppen får återhämta sig, och var noga med att äta och sova ordentligt.

Vare sig du brinner för att bygga muskler eller att få till den rätta karatesparken så har vårt fitnessmärke Domyos garanterat något för dig. Designteamet har dig som kund i fokus när de utvecklar nya fitnessprodukter som gör sporten ännu roligare - vare sig du är ny eller gammal i gemet. På Domyos hemsida hittar du övningar, tips och inspiration. Kläder och utrustning för fitness och mycket mer hittar du på vår hemsida Decathlon.se och i butiken i Kungens kurva.