Allt du behöver för vandringssemestern

Allt du behöver för vandringssemestern

Ska du ut och vandra i sommar? Svårt att veta vad du ska ta med dig? Decathlon hjälper dig att förbereda packningen för en riktigt lyckad vandringssemester.

Tält: Välj ett tält som är särskilt avsett för bivack och vandring, de är lättare och mindre. För komfortens skull kan det vara värt att titta lite extra på takhöjd.

Sovsäck: Tänk på att sovsäcken ska vara lätt och komprimerbar för att inte ta för mycket plats i ryggsäcken. Vandringssovsäckar är ofta försedda med huva för att skydda huvudet mot kyla. En sarkofagformad sovsäck är mer kroppsnära, på så sätt blir volymen att värma upp mindre än hos en rektangulär sovsäck, och den blir även lättare och mer komprimerbar. Om du ska sova i temperaturer nära 0 grader bör du välja en sovsäck med dunstoppning, det är mycket varmt och komprimerbart. Glöm inte att titta på sovsäckens komforttemperatur, och tänk på att den kan variera beroende på väder och hur frusen du är.

Liggunderlag: Liggunderlaget isolerar mot kyla och fukt från marken och skänker välförtjänad komfort efter en aktiv dag på vandringslederna. Du kan välja mellan en skummadrass, som kan rullas ihop och fästas på toppen av ryggsäcken, en uppblåsbar luftmadrass eller en självfyllande luftmadrass. En skummadrass är mycket lätt och tålig, men tar mer plats. En uppblåsbar eller självfyllande luftmadrass däremot är lättare att packa i väskan och bekvämare att sova på, men väger ibland lite mer och kan vara ömtåligare.

Köksutrustning: Vad gäller matlagningsutrustning rekommenderar vi att ta med så lite som möjligt, för att optimera packningsutrymme och vikt. Matlagningsset med flera redskap i ett är perfekt. De är tillverkade i aluminium som väger lite och kan användas både på stormkök och direkt över eld.

Belysning: Belysning är ett måste på lägerplatsen såväl som på campingen. Du behöver lampor som tar mycket lite plats, till exempel den multifunktionella lampan Clic från Quechua. Clic kan du antingen använda som pannlampa för att lysa upp framför dig, eller fästa inne i tältet, på kläderna eller på ryggsäcken. Vissa modeller har över 10 timmars batteritid.

Vätska: Oavsett om du väljer ett vätskesystem för att dricka medan du går, eller en fältflaska, så är det viktigt att inte underskatta ditt behov av vätska.

Mat: Om du planerar att vandra under flera dagar i vildmarken är det viktigt att ta med tillräckligt mycket mat för hela vandringen, och gärna frystorkad sådan eftersom den väger lite och är lätt att tillreda på stormkök.

Sedan är det självklart viktigt att ha rätt ryggsäck, kläder och framförallt skor för att vandringen ska bli riktigt lyckad. Allt du behöver hittar du hos Decathlon i Kungens kurva samt på Decathlon.se.

Decathlon är en sportvaruhuskedja som samlar kläder och utrustning för 70 sporter under samma tak. Förutom våra egna märken säljer vi även de flesta värdsledande sportmärkena.

Decathlon har sitt huvudsäte i Frankrike, men finns över hela Europa och i Brasilien, Kina, Indien och Ryssland. I Sverige hittar du oss i vår butik i Kungens kurva, samt i vår webbshop på Decathlon.se.