Decathlon eliminerar plastförpackningar för engångsbruk i sin övergångsplan till att vara ett ännu mer hållbart företag år 2026.

Decathlon fria från engångsplast 2026

Decathlon går mot minskad miljöpåverkan och siktar på att vara fria från plastförpackningar för engångsbruk senast 2026.

Vårt uppdrag här i världen är att göra idrott tillgängligt för alla - på ett hållbart sätt. I 45 år har Decathlon som företag lagt ner själ och energi på att utforma, komprimera, leverera och sälja tekniska och innovativa produkter för att tillfredsställa alla användare. Från de professionella utövarna, till utövarna som praktiserar sport sporadiskt.

Vi är medvetna om att vägen vi valt inte alltid varit den mest gynnsamma för miljön. Trots våra ansträngningar sedan vi blivit än mer medvetna om vår påverkan på miljön, där vi bland annat ingått i samarbeten mot minskad miljöpåverkan, har vår verksamhet fortfarande en inverkan på vår planet. För var dag som går skapar vi avfall och använder planetens resurser. Och det är vi inte ensamma om.

Varje år uppgår vår konsumtion av plast för engångsbruk till 14 000 ton. 7 000 ton härrör från plastförpackningar och resterande 7 000 från de galgar vi använder för att sälja våra plagg. Dessa mängder är inte förenliga med vårt hållbara ansvar - att på ett hållbart sätt göra idrott tillgängligt för alla.

Därför åtar vi oss i vår övergångsplan att nå 0 i plast för engångsbruk, både när det gäller plastförpackningar och klädhängare senast 2026. Vi är stolta och glada över att vi, tillsammans med Decathlon United, tagit detta viktiga beslut.
Här går det att hitta mer information om vårt arbete med hållbarhet.

Tillsammans förändrar vi Decathlon till det bättre!