Padelracket PR990 HYBRID SOFT får högt betyg när testfakta jämförde olika racketar i världens första laboratoritest av padelracketar.

KUIKMA by DECATHLON får högt betyg i produkttest av Testfakta

Padelracket PR990 HYBRID SOFT från Kuikma by Decathlon får högt betyg av oberoende test- och researchföretaget Testfakta i världens första laboratorietest av padelracketar.

I ett test utfört av Testfakta, ett oberoende test- och researchföretag, får Decathlons padelracket PR900 HYBRID SOFT näst bäst betyg av åtta padelracket som valts ut från diverse kända märken.

Testet, som är världens första laboratorietest av padelracketar, inkluderar racketar i priskass 1 000-3 000 kronor med vikt mellan 364-368 gram. Laboratoriet som anlitats är Testea Padel på Universitat Politecnica de Valencia, världens enda testinstitut för padelracketar.

Laboratorietestet omfattar följande delmoment:

Hanterbarhet - Racketens förmåga att manövreras med mer eller mindre svårighet.
Slagkänsla i sweetspoten (hårdhet) - Den känsla som racketen förmedlar till spelarens hand när bollen träffar i sweetspoten.
Vibrationer
- Vibrationerna racketen genererar när bollen träffar olika punkter på slagytan längs racketens huvudaxel.
Sweetspoten
- Både studsegenskaper med vilken bollen kommer ut efter ett mjukt slag samt området på slagytan som ger minst vibrationer och optimalt resultat i tillslaget.
Ramens tålighet
- Ramen på racket bör vara tåligt och stå emot träffar i glasväggen eller sidogallret.
Slagytans tålighet
- Testet utsätter slagytan för kraften från en rundad ståkropp på 2,4 kg som släpps från en höjd på 60 till 110 cm.

I ett utdrag från motiveringen kan man läsa att "Den goda tvåan blev PR 900 HYBRID SOFT från Kuikma by Decathlon (8,4/10), som kostar lite drygt hälften så mycket. Både kraften i slagen samt hållbarheten är till och med högre än testvinnaren/../ Mycket tålig slagyta och oförändrade egenskaper efter uttålighetstest".

Detta betyg bekräftar vårt förhållningssätt och det vi alltid trott på - att hög kvalitet inte behöver innebära högt pris. Här kan ni läsa testet i sin helhet.

Vi vill tacka Testfakta för att vi fick vara med i testet och hoppas i framtiden på fler höga betyg och fina recensioner av våra produkter.

/ Alexis Appelgren Gougoulakis - Head of Communications Decathlon Sweden