Decathlons egna campingmärke Quechua, släppte igår en kollektion tillsammans med Forclaz, Decathlons hikingmärke, under en historisk digital presskonferens med över 140 journalister medverkande på länk.

Decathlon möter kunden med banbrytande produktsläpp

Vandring- och campingentusiaster får glädjebesked när Decathlon presenterar sina nya kollektioner för våren och sommaren. Med miljö och innovation hand i hand berättar Quechua & Forclaz om sina nya kollektioner. Tält som kan sättas upp på 2 sekunder, efterfrågade produkter av kunder framtagna av ekodesign samt innovativa ryggsäckar lämnar ett bestående intryck efter gårdagens produktsläpp.

Quechua
, Decathlons egna campingmärke, släppte igår en kollektion tillsammans med Forclaz, Decathlons hikingmärke, under en historisk digital presskonferens med över 100 journalister som medverkade på länk från alla världens hörn. På agendan stod ekodesign, följt av Decathlons signifikativa koncept innovation. Produktansvariga berättade bland annat om hikingkängor med naturligt gummi, om trekkingbyxor som enkelt kan göras till shorts. På presskonferensen nämndes vårt prisbelönta 2 second easy tält som vecklas ut på  2 sekunder och det miljövärnande konceptet bakom framställningen.

Ekodesign
En hållbar värld är inom räckhåll när Decathlon lanserar produkter som ska leva långa och lyckliga liv tillsammans med sina ägare. Till produkterna för den kommande kollektionen finns reparationsvideor, likt denna, med syfte att utöka produkternas livslängd. Miljövänliga metoder som dope dying används, där varannan tråd snarare än varje färgas och där inget vatten används. Återvunnen polyester och plast, naturligt gummi och fiber - allt förs samman i Decathlons strävan att värna om naturen. Målet är att inom fem år ha reparationsvideos till samtliga produkter.

Innovation

Koncept och idéer som främjar och underlättar för sportanvändaren är en hjärtefråga för Decathlon. Länge har den tidigare nämnda innovationen ”2 seconds” varit ledande på marknaden, och teknologin har nu tagits ännu längre med tältet “2 seconds easy”. Dessutom är det i upprätt läge flyttbart och erbjuds i versionen Fresh and Black som dämpar ljusinsläpp med 99% och därmed säkerställer en god natts sömn. Och det här är bara det första i en lång rad av innovationer som produktsläppet har att erbjuda.

De efterlängtade tillskotten till familjen merinoull är nu också på intåg. Vårt nuvarande sortiment kan ni hitta här. I samtliga kläder, från tröjor till handskar, hämmar merinoullen den bakteriespridning som gör kläder illaluktande och smutsiga. Det är en kollektion som går att bära flera dagar i sträck, och där produktionen är strängt bevakad och kontrollerad för att säkerställa både arbetstrygghet och etisk behandling av fåren i fråga.  Mer information om vårt arbete med schyssta villkor för djur kan ni hitta här.

Den fullständiga kollektionen väntas finnas tillgänglig i butik och online i början av april. Så länge kan ni se hela vårt ekodesign-sortiment från Forclaz här och Quechua's här

Stay tuned!

Decathlon är en sportvaruhuskedja som samlar kläder och utrustning för 70 sporter under samma tak. Förutom våra egna märken säljer vi även de flesta värdsledande sportmärkena.

Decathlon har sitt huvudsäte i Frankrike, men finns över hela Europa och i Brasilien, Kina, Indien och Ryssland. I Sverige hittar du oss i våra butiker i Westfield Mall of Scandinavia, Barkarby, Kungens kurva, Uppsala samt i vår webbshop på Decathlon.se.