Innovativa Woony gör cyklingen till en barnlek

Innovativa Woony gör cyklingen till en barnlek

Med de första tramptagen skapas magiska minnen som varar livet ut. Men glädjen förbyts ofta i tårar och skrapsår då barnet trillar med cykeln... De första cykelturerna kan vara en riktig kamp för att hitta balansen, lära sig trampa och sedan att stanna. Det kräver mycket motorik och koordination. Därför tog Decathlon fram Woony: 2 cyklar i 1. Woony växer med barnet: det är dels en springcykel, men kan på ett enkelt sätt förses med pedaler och kedja. Woony har även specialanpassade bromsar för barnhänder. Med Woonys unika koncept underlättas barnets inlärning på ett roligt och säkert sätt och cyklingen blir en barnlek!

B'Twin är vårt märke för cykling och har under 35 års tid tillverkat cyklar av hög kvalitet till oslagbara priser. Vid framställningen av Woony samarbetade B’Twin med Decathlons forskningscenter för att noga undersöka barns motorik och anatomi. Detta ledde till bromssystemet STOP EASY som är särskilt framtaget för att passa barns små händer. Bromsspaken är placerad närmare styret för att vara lättare att nå och tillverkad i en form som främjar bästa grepp. Bromsspakens rörelse, parallelt med styret, multiplicerar barnets styrka: det krävs 30 % mindre kraft vid inbromsningen än en klassisk bromsspak.

Woony är även försedd med RTS (Removable transmission System), ett innovativt system med vilket du på mindre än 1 minut kan sätta fast pedalpartiet på springcykeln. Barnet som redan är tryggt på sin Woony kan smidigt gå över till att trampa på riktigt. Att lära sig cykla blir en barnlek!