FredagsFrågan

FredagsFrågan

Vi på DEFA e-mobility är oerhört glada över alla frågor som ni skickar in till oss och vi gillar ert engagemang!

Några av frågorna kommer att publiceras varje fredag en tid framöver.

Fortsätt gärna att maila oss på emobility.se@defa.com

Fråga; Jag jobbar som fastighetsförvaltare och min uppgift är att facilitera ett 20-tal laddbara fordon på en arbetsplats. Dessa bilar är rondande och det är viktigt att bilarna alltid får laddning. Jag söker ett system som är tillförlitligt och där jag bara får en avisering om något inte fungerar. Kan ni hjälpa mig med detta? - Ove, Mölndal

Hej Ove,

Svar; Tack för ditt mail. Först vill vi reda ut begreppen för dig så att du dels vet vad du får när du köper en lösning och bena ut begreppen så att du inte betalar för tjänster du inte behöver.

Det finns leverantörer som agerar som operatörer och i de lösningarna blir du som kund hänvisad till abonnemangslösningar som ofta blir kostsamma över tid.

Väljer du DEFA som leverantör kan du som kund själv välja vilka tjänster du vill inledningsvis vill hantera offline och därmed slippa månadsavisering med abonnemang; tex strömfördelning, lastbalansering, effektvakt och registrerad förbrukning. Du kan därtill göra ett aktivt val och koppla upp dig i ett digitalt system med en molntjänst för att sända digital laddinformation och kvitton samt få möjlighet till drift-, betal-, administrationstjänster till en låg kostnad när du vill. 25 kr/mån och laddpunkt är DEFAs prislapp för molntjänsten CloudCharge som är tillgänglig globalt.

Driftsäkerhet

Vår server skickar regelbundet ut ett anrop till boxen för att kontrollera att anslutningsstatusen är okej. Detta är att jämföra med att anläggningen har puls. Om ett hjärtslag uteblir, eller om ett fel rapporteras, kommer systemet registrera detta och skicka meddelande via SMS eller mail till registrerade mottagare. Registrerad mottagare, din installatör eller fastighetsägare, alt du själv, kan då agera efter er överenskommelse; tex direkt utryckning för felsökning och avhjälpning av problemet eller avhjälpning inom det antal timmar ni kommit överens om. Som första åtgärd kan systemet fjärrstyras för omedelbar omstart.

Betallösning kan startas och stoppas via app, sms eller från EVCloud supporten som hör till DEFAs CloudCharge system.

Tänk TCO När du investerar i laddsystem för din fastighet. Total Cost of Ownership. Håll abonnemangskostnaden låg och investera i kvalitet och support. I ditt fall låter det som om du behöver 24/7 tillförlitlighet. DEFA har driftat all publik laddning i Oslo stad sedan 2013. Överlägsen driftsäkerhet med hård belastning dygnet runt i världens elbilstätaste stad.

Lycka till!