FredagsFrågan

FredagsFrågan

Vi på DEFA e-mobility är oerhört glada över alla frågor som ni skickar in till oss och vi gillar ert engagemang!

Några av frågorna kommer att publiceras varje fredag en tid framöver.

Fortsätt gärna att maila oss på emobility.se@defa.com

Fråga; Den där sladden som man får med bilen vid köp har blivit stulen och jag måste köpa en ny. Min granne sa att det numera måste finnas nåt som heter DC-skydd. Vad är det och varför är det så viktigt? Per, Vargön

Svar;

Hej Per,

Tack för ditt mail. Tråkigt att du blivit bestulen. Precis som din granne säger så ska alla Mode 2-kablar ha ett integrerat DC-skydd. Detta gäller från den 1/1 2018. Anledningen är att DC-läckage mättar de jordfelsbrytare som finns idag med potentiella elsäkerhetsrisker som resultat. Likspänningsläckage ut på elnätet kan ge upphov till förstörd elektronik och i värsta fall brand. Läs gärna mer hos Svensk Elstandard SS-EN 62752, utg 1:2016 - Konduktiv laddning av elfordon - Sladdmonterad övervakningsdosa för laddning i Mode 2.

De Mode 2-kablar som DEFA säljer via återförsäljare har DC-skydd integrerat och vi lämnar med glädje 3 års garanti.