Plot My Drive

Körjournal med automatisk registrering av trängselskatt

Både förare och företag påverkas när trängselskatten inte längre ingår i förmånsvärdet för bilen. Enkelt uttryckt innebär förändringen att trängselskatter som hör till privata resor samt resor till och från arbetet ska förmånsbeskattas.

Det kan dels innebära rejält ökade kostnader för den som har många trängselskattepassager i Göteborg och Stockholm men framför allt högre krav på en korrekt redovisning.

För att möta behovet av en automatiserad administration finns nu en funktion i DEFA:s körjournal Plot som gör att ingen manuell handpåläggning krävs för att redovisa trängselskatten.

- DEFA har en unik lösning som vi vet att marknaden efterfrågar. Det handlar om att förenkla vardagen genom smartare lösningar. Vår automatiserade lösning är oerhört uppskattad av fleetägare, leasingbolag och privatpersoner som vill spara tid och pengar, säger Anders Granquist, Digital Director på DEFA.

DEFA har utvecklat en unik databas över platser samt priser för all trängselskatt i de nordiska länderna. All passering registreras automatiskt i körjournalen. Vid passering kommer kundens fordonsinformation att användas för att välja rätt prisnivå för trängselskatten och värdet debiteras automatiskt som kostnad för resan. Körjournalen Plot My Drive tar också hänsyn till avslag på grund av tid mellan passager. Databasen synkroniseras automatiskt till offentliga källor, så uppdaterad prisinformation kommer alltid att finnas tillgänglig .

DEFA :s Plot My Drive är marknadens ledande digitala körjournal och lanserades i Skandinavien 2017.

Unni Amundsen

Presskontakt Marketing Manager +4797063991