Delicato och stiftelsen Einar Belvén fördubblar sitt engagemang och skänker två miljoner kronor till Sverige för UNHCR

Den katastrofala flyktingsituationen fortsätter och har inte lämnat någon oberörd. Delicato Bakverk AB och Stiftelsen Einar Belvén fördubblar därför sitt engagemang genom att skänka två miljoner kronor till UNHCR för att hjälpa och stödja människor på flykt. Mer än 11 miljoner människor tvingats fly sina hem i Syrien. Omkring hälften av dem är barn.

- Vi vet att hjälpbehovet är enormt och vill naturligtvis, som så många andra, göra det vi kan för att fortsätta att bidra, säger Jörgen Bergqvist, VD för Delicato. UNHCR gör tydlig och konkret nytta i allt från den mest akuta krishjälpen till att skapa trygga platser för utsatta människor. Vintern närmar sig och belastningen är oerhörd, både i Syrien och i de närliggande områdena. Här gör UNHCR en avgörande insats som vi vill stödja.

Delicatos grundare Einar Belvén startade stiftelsen som bär hans namn, år 1991. Sedan dess arbetar man aktivt för att stötta barn, ungdomar, äldre och sjuka bland annat genom donationer till Barnrättsbyrån, Barncancerfonden och till en årlig studieresa för konditorelever.

- Min farfar var en sann entreprenör. Han grundade stiftelsen med en önskan om att bidra till allas möjlighet till utveckling och ett värdigt liv, säger Ellinor Belvén. Krissituationen hade berörthonom väldigt mycket, och speciellt hur barnen påverkas. Det här bidraget är i hans anda.

– Kriget i Syrien är en av vår tids värsta humanitära kriser. Nu när kylan kommer är familjer på flykt ännu mer sårbara. Med gåvan från Delicato och Stiftelsen Einar Belvén kan UNHCR se till att fler människor på flykt får tak över huvudet, filtar, kaminer och annan livräddande nödhjälp. Vi är så tacksamma för deras viktiga stöd, säger Katinka Lindholm, generalsekreterare på Sverige för UNHCR.

ORGANISATIONSBESKRIVNINGAR

DELICATO BAKVERK AB

Det svenska familjeföretaget Delicato grundades 1948 av Einar Belvén och är idag nordens största tillverkare av konditorvaror. Företaget har ett uppskattat erbjudande av både klassiska och moderna bakverk och arbetar med stort fokus på kvalitet och yrkeskunnande. Delicato omsätter ca 300Mkr och har ca 200 anställda.

Kontakt: Jörgen Bergqvist, VD +46 (0)70-52 24 84

STIFTELSEN EINAR BELVÉN

Einar Belvén grundade stiftelsen år 1991. Den delar bland annat ut anslag för att stötta barn och ungdomars utbildning och utveckling, bidrag till organisationer inom vård av behövande och sjuka samt vetenskaplig forskning.

Kontakt: Annika Hällström, +46 (0)8-466 91 91

UNHCR är FN:s flyktingorgan och skyddar människor som tvingats fly från krig och förföljelse. UNHCR ger nödhjälp som tak över huvudet, mat, vatten och sjukvård. UNHCR skyddar också flyktingars mänskliga rättigheter och hjälper dem att hitta långsiktiga lösningar till en tryggare framtid.

Sverige för UNHCR är UNHCR:s samarbetspartner i Sverige och arbetar med att samla in pengar samt öka medvetenheten bland allmänheten om situationen för människor som tvingats fly sina hem. Sverige för UNHCR har 90-konto.

Kontakt: Amelie Häger, +46 (0)739-14 70 23

Om Delicato

Delicato Bakverk AB grundades 1948 av Einar Belvén och bageriet ligger i Segeltorp utanför Stockholm. Delicato är familjeägt och företagets mission är ”Fika för en ännu godare gemenskap”. Företaget har idag en framstående position, som Nordens största producent av bakverk tillsammans med systerbolaget Mobergarna, som nåtts genom ett långsiktigt arbete med kvalitet både gällande råvaror och yrkeskunnande. Företaget har idag ca 200 medarbetare och majoriteten av bakverken bakas i Segeltorp. Sortimentet omfattar allt från ljuvlig choklad till festliga tårtor, goda konditoribitar, kakor och skum vilka finns tillgängliga i såväl egna butiker, dagligvaruhandel samt café/restaurang och servicehandel. Flera av bakverken är välkända och omtycka såsom Punschrullen och Delicatobollen.