Hemmakontoret blev normalt – men är det perfekt för dig?

Skribent: Gustaf Hofman-Bang, marketing manager för Dell Technologies Sverige.

Medan jag häller upp mitt kaffe och gör mig redo att börja min arbetsdag från mitt hemmakontor såhär på en tisdagsmorgon, kan jag inte låta bli att tänka på hur distansarbetet är det nya normala för många människor, kanske under en lång tid framöver. Statistik visar ändå att 40 procent av alla organisationer redan beslutat att permanent flytta till ett robust hemarbete, då de märkt att det fungerar. Medan jag tidigare tagit hjälp av våra produkter för att ibland arbeta hemifrån, kan jag säga nu –efter att ha gjort detta i tre månader i sträck – att göra det på lång sikt kräver en helt annan plan för att balansera arbete med fritid.

De flesta av oss kom nog igång med hemarbete relativt fort, men vi kanske inte tagit oss tiden att hitta rätt teknik och enheter för att känna oss helt bekväma med att jobba hemifrån. Även jag som Dell-anställd hade en del justeringar att göra.

Här vill jag dela med mig av några rekommendationer för göra det lite lättare att arbeta från ditt hemmakontor i längden.

Din dator är din nya kollega, så välj den rätta

Vårt fokus har alltid varit att erbjuda ett brettutbud av bärbara datorer som låter en arbeta var som helst, med snabba, enkla anslutningar och kraftfulla prestanda i enheter som sträcker sig från ultra-premium till mer plånboksvänliga alternativ. När man nu använder sig av nya program för att driva sina konferenssamtal märker även många att den prestandanivå man gjort sig van vid i normala tider, inte alltid håller måttet när datorn nu får jobba på högvarv. Man bör därför se över vilken prestandanivå som är rätt och kanske är i7 numera ett förstahandsalternativ framför en lägre presterande processormodell.

Latitude 9510

Min personliga favorit är Latitude 9510. Såklart är det den jag använder hemma. Det är vår minsta, lättaste, och smartaste 15-tums dator. Hur många gånger har konferenssamtalet störts på grund av dålig ljudkvalitet eller bakgrundsbrus? Med dedikerad högtalartelefon som reducerar bakgrundsljud är det ett minne blott då datorn är byggd för den typen arbete i fokus. Eller vad sägs som upp till 34 timmars batteritidii och förberedd för 5G-anslutning? Om du föredrar en ännu lättare dator har Latitude 7410 Dells första 4K, låg-blå ljuspanel på en arbetsdator för att lätta ansträngningen på ögonen– något de flesta av oss har nytta av när vi arbetar in på senare timmarna.

För de som föredrar stationära datorer eller vill att datorn inte ska vara i vägen finns OptiPlex 7070 Ultra – en lösning där datormodulen är inbakad i skärmstativet, så gäster får undra om du ens har en dator. Och för kreatörer och ingenjörer som kräver exceptionell grafik och prestanda, bör laptopparna Precision 5000 och 7000 vara högst upp på listan. Själv är jag lite svag för Precision 5750som är en av de lättaste och dimensionellt minsta 17 tums datorerna på marknaden.

Alla dessa inkluderar Dell Optimizer, vår nya AI-baserade optimeringsteknik som lär sig hur varje person arbetar och anpassar inställningar i datorn för att förbättra prestandan på de program som används flitigast.

XPS 15

Vi glömmer såklart aldrig våra rötter inom entreprenörskap. Våra senaste XPS 15 och XPS 17 är som gjorda för småföretag, med större skärmar på mindre yta. De är formade för att hjälpa dig släppa loss din kreativitet med kraftfull prestanda och visuellt djupmed InfinityEdge-skärmar som praktiskt taget gör dem kantlösa.

För småföretagare som letar efter tålig prestanda är Vostro 7500 utrustad med ett kraftfullt NVIDIA®-grafikkort, klarar militära hållbarhetstest (MIL STD 810G) och har ett spillsäkert tangentbord som hjälper dig genom både morgonkaffe och lunchmöten.

Smärtfria gruppsamtal med integrerad adapter/högtalartelefon

Anställda spenderar mer tid än någonsin i virtuella möten, men det är inte alltid bekvämt att ha ett headset på under flera timmar. Om din dator inte är byggd för gruppsamtal är Dells nya mobila adapter med högtalartelefon (MH3021P) för dig –världens första multi-portadaptervii med integrerad högtalartelefon. Stilren, kompakt och praktisk gör den att du inte behöver våndas över ljudkvalitén under nästa möte.

Mobiladapter med högtalartelefon

Intuitiva kontroller gör det enkelt att navigera samtalsfunktioner och de många olika portarna ger en mängd olika anslutningsmöjligheter. Riktiningsmikrofonen gör att din röst kommer låta högt och tydligt från alla håll, samtidigt som den tar bort ekon, störningar bakgrundsbrus.

Dell Mobile Adapter Speakerphone kan ansluta till en skärm som stöder upp till 4K-upplösning med HDR, överföra stora mediefiler på några sekunder och ladda din laptop - allt medandu samtalar. Den är gjord för att vara plug-and-play, alltså inga nerladdningar, och är optimerad för program som Zoom, Microsoft Teams och många fler.

Den perfekta bildskärmen för ditt hemmakontor

Datorskärmen har en huvudroll när det kommer till att hemarbetet ska kännas enkelt och inspirerande. Från vår premium UltraSharp-serie till de klassiska P- och E-serierna, är det inte konstigt att många idag kopplar ordet Dell till just datorskärmar.

Min egna favorit är Dell UltraSharp 27 4K USB-C Monitor (U2720Q). 4K-upplösningen ger fyra gånger mer detalj än Full HD, och VESA DisplayHDR ™ 400 ger en färgbredd som är ideal för designers som jobbar med exakta färger.

Här kan du få fler tips om hur du väljer rätt skärm för ditt hemmakontor.

Förenkla vardagen med rätt tillbehör

Med världens mest kraftfulla laddningsdockor - WD19, WD19TB, WD19DC kan din dator laddas upp till 80% på en timme via ExpressCharge. Modulära och uppgraderbara, låter de dig anpassa din arbetsyta på ditt sätt med skärmar och andra tillbehör som tangentbord, mus, headset / högtalartelefon och webbkamera. Du kanske också vill slänga ett öga på Dells multienhets-combo med tangentbord och mus (KM7120W) som lättvindigt ansluter upp till tre enheter med Bluetooth 5.0x och 2.4GHz RF, så att du enkelt kan växla mellan din laptop, stationära eller 2-i-1-dator.

Några sista ”Gustaf-tips”

Medan jag hoppas att tipsen här ovan hjälper dig att ordna det perfekta hemmakontoret, handlar distansarbetet om mer än bara prylar. Det handlar också om att vara positiv, se efter din hälsa, balansera ditt privatliv samtidigt som du håller kontakten med kollegor. Det gör du bäst genom att planera in ett dagligt schema som börjar med lite motion, eller något annat för att peppa dig inför dagen. Kolla ofta in med familjen. Överväg att väva in lite virtuellt kallprat som en del av dina teammöten för att lyfta stämningen för alla. Och var medveten om att videokonferenser tröttar ut en, så växla video- och telefonmöten och överväg att korta ner dem. Och sist, ta minipauser och ge dig själv rum att andas och ladda batterierna under hela dagen.

Nu vill jag höra dina bästa tips för att jobba hemifrån på @Dell på Twitter.

• Datasäkerhet