Global folkomröstningskampanj

Internetpartiet Demoex lämnar på måndag kväll en motion till kommunfullmäktige som föreslår att Vallentuna arrangerar en kommunal folkomröstning om att ha en global folkomröstning på frågan:

Är du för bildandet av ett direktvalt, representativt och demokratiskt världsparlament med rätt att lagstifta om globala frågor?

Motionen föreslår också att kommunfullmäktige startar en kampanj genom att kontakta landets kommunalråd och be dem att föreslå samma motion i sina fullmäktigeförsamlingar. I kampanjen ingår också att fråga regeringen om de vill anordna en nationell folkomröstning i frågan i samband med EU-valet 2014.

Kampanjen är tänkt att bli global. Motionen föreslår också att fullmäktige ber andra lokalpolitiker i landet om hjälp med att kontakta borgmästare i hela världen, uppmanar dem att stödja förslaget samt ber dem att föreslå sina parlament att arrangera folkomröstningar om samma fråga.

I kampanjen ingår också att be statsministern att föreslå ett utkast till resolution i FN:s generalförsamling, eller att regeringen tillsammans med andra medlemsländer i FN lägger fram en resolution i generalförsamlingen som uppmanar till en global folkomröstning i samma fråga:

Do you support the creation of a directly-elected, representative and democratic world parliament that is authorized to legislate on global issues?

Motionen bygger på insikten att mänsklighetens ödesfrågor är globala, vilket betyder att världens folk inte kan påverka dem demokratiskt eftersom det saknas ett globalt parlament. Inrättandet av ett sådant är sannolikt det enda sättet att få slut på krig, se till människans överlevnad och effektivt hantera överstatliga frågor. En global folkomröstning är första steget mot ett demokratiskt världsparlament som kan ta tag i de stora globala frågorna.

Motståndarna till ett demokratiskt världsparlament anser att det skulle hota nationernas suveränitet. Men nationell suveränitet är inte samma sak som individuellt självbestämmande. Individuella fri-och rättigheter bör hellre vara globala än nationella. Politiska problem bör behandlas av den minsta lämpliga politiska enheten, men eftersom frågor om global säkerhet och skydd av jorden och dess folk inte kan hanteras av jordens nationalstater så är städer och kommuner juridiskt och moraliskt skyldiga att försöka etablera ett globalt folkstyre.

Initiativet till motionen kommer från kanadensiske författaren Jim Stark som är ordförande i organisationen VoteWorldParliament (VWP). VWP arbetar för att få FN:s generalförsamling att anta en resolution som kräver en global folkomröstning. Målet är samla två miljarder ja-röster via omröstningar på Internet som syftar till att skapa ett demokratiskt världsparlament. Omröstningen pågår på http://voteworldparliament.org

Demoex bidrar till VWP:s kampanj genom att påverka det politiska systemet “nerifrån och upp” via en kampanj för global folkomröstning.  Folkomröstning i Sverige kan antingen hållas på nätet eller i samband med EU-valet 2014. Målet för hela kampanjen är att den globala folkomröstningen hålls senast 2018.

Per Norbäck

Presskontakt Gymnasielärare (filosofi, matematik, drama) Demoex ordförande 073-9965411

Einar Spetz

Presskontakt Librarian 070-2921750