Demoskops väljarbarometer för oktober 2012

I Expressens/Demoskops väljarbarometer för oktober (25/9-3/10 2012) jämnas avståndet mellan blocken ut och den rödgröna oppositionen (46,2%) tappar det stora försprång mot Alliansen (45,9%) som de haft sedan i våras. Mätperioden omfattar debatten kring regeringens budget in men inte Socialdemokraternas skuggbudget.

Förändringen beror framförallt på att Socialdemokraterna och Miljöpartiet går bakåt medan Moderaterna och Folkpartiet får ökat stöd. Resultatet visar tydligt att Moderaterna och alliansregeringen gått  stärkta ur den första ronden av budgetdiskussionen.

Moderaterna går framåt med drygt tre procentenheter till 31,9%. Folkpartiet når 7,2% och är därmed tillbaka på samma nivå som i valet 2010.

Folkpartiet har under hösten gjort utspel kring höjda lärarlöner vilket säkerligen bidragit till det ökade stödet.

För Centerpartiet och Kristdemokraterna är situationen värre. Centerpartiet hamnar åter under spärren, 3,9% och Kristdemokraterna får endast 2,9%. Som noterats tidigare finns det en grupp borgerliga sympatisörer som väljer mellan de olika allianspartierna. Det är främst i denna grupp som Folkpartiet stärkt sin position, vilket går ut över de andra mindre partierna i alliansen. Inför valet är både C och KD helt beroende av att dessa väljare vänder tillbaka till dem eller att andra alliansväljare stödröstar på dem.

Socialdemokraterna backar med 2,2 procentenheter till 32,6% vilket är den lägsta nivån sedan i mars. Även Miljöpartiet backar med 1,2 procentenheter till 7,7%. Stödet för Vänsterpartiet (5,9%) är i stort sett oförändrat. Ju trängre det blir i mitten desto större utrymme borde det finnas för ett tydligt vänsteralternativ att ta mark, men Vänsterpartiet har ännu inte lyckats med det.

Sverigedemokraterna får en av de högsta nivåerna någonsin i Demoskops mätningar, 7,1%. Sedan valet 2010 har de tagit väljare från Socialdemokraterna och Moderaterna, men även från Vänsterpartiet och Folkpartiet.

Ingen av förändringarna är tillräckligt stora för att vara statistiskt signifikanta.