Väljarnas råd till Anna Kinberg Batra

Det interna förtroendet för Anna Kinberg Batra är lägre än för övriga partiledare, bara drygt sju av tio (72%) M-väljare har mycket eller ganska stort förtroende för henne. Förtroendet bland de potentiella M-väljarna, som utgör 13% av väljarkåren, är också relativt lågt, 58%.

Anna Kinberg Batra ligger alltså förtroendemässigt efter både statsministerkonkurrenten Stefan Löfven och allianskollegorna. Att döma av råden till moderatledaren kan en del av förtroendeunderskottet förklaras med att hon inte synts tillräckligt mycket och att man har svårt att veta vilken politik hon vill föra. Hon uppfattas som förtroendeingivande, men uppmanas att vara mer personlig och spontan i kontakten med media.

Två viktiga aspekter som lyfts fram är decemberöverenskommelsen och invandringspolitiken. För att öka Moderaternas väljarstöd tror sympatisörerna att partiet måste överge decemberöverenskommelsen och våga se de problem som den förda invandringspolitiken för med sig.

Demoskop Tips till Anna Kinberg Batra

Om undersökningen

Totalt genomfördes 1 530 intervjuer under perioden 22-26 juni 2015. Målgruppen var den svenska röstberättigade allmänheten och undersökningen gjordes i Demoskops OnlinePanel, telefonrekryterad baserat på ett slumpmässigt urval. Resultatet har vägts med avseende på parti, kön och ålder.

• anna kinberg batra

Camilla Sandberg