Ny talang i DENIOS TEAM: Patrik Löfdahl

Tidigt i höstas anställdes Patrik Löfdahl på DENIOS i Jönköping. Vi vill ta reda på vad han tänker om den första tiden på DENIOS samt vad han gillar, denna glada Göteborgare som har hamnat i Smålands djupa skogar.

Hej Patrik! Varmt välkommen till vårt team. Nu har du varit med oss i mer än 6 månader. Hur har din första tid varit?

– Jag har ett ord som beskriver det ganska bra: OMVÄLVANDE. Jag har insett hur komplext säker kemikaliehantering och förvaring är med lagar, regler och tolkningsrätten. Det som är väldigt positivt med DENIOS är att vi är ett jätteteam med mycket input och erfarenhet från olika branscher i hela Europa.

Hur var ditt besök på produktionsanläggningen i Tyskland?

– Det var väldigt lärorikt att få känna och testa produkterna. Det var också intressant att se flödet i produktionen, hur några plåtbitar blir ett uppsamlingskärl. Jag fick även känslan av att produktionsandan hela tiden var att förbättra och vidareutveckla produkterna och produktionsprocessen. Tankar kring hur produkterna skulle kunna förenkla för kund och samtidigt ha minsta möjliga negativa påverkan för människor, miljö och verksamhet. Det var kul att ta del av alla framtidsvisioner och få se att vi som företag är långt framme i vårt miljötänk. Det tror jag vi är helt unika med.

Du fick ju chansen att provköra nya fatlyften SecuDrive under ditt besök i Tyskland. Vad tycker du om den?

– Dels har den en snygg modern design men framförallt är SecuDrive oerhört lättkörd. Det är ungefär som när bilar fick servostyrning jämfört med tidigare fatlyftar som då saknar servostyrning. Jag provade både SecuDrive och SecuEX och båda var otroligt lättmanövrerade .

När du är ute och besöker kunder, vilka utmaningar upplever du att de står inför gällande miljöskydd och säkerhet?

– Jag möter ofta kunder som säger "vi använder inte så mycket, det är inte så farligt". Det finns en mentalitet att det inte är så viktiga områden och så utsätter man sig själv, miljön och verksamheten för onödiga risker dagligen. Det absolut största utmaningen för produktionspersonal som jag träffar är att  Våga vilja bry sig! Det är alltid lätt att vara efterklok när olyckan har hänt men frågan är vad kostnaden blir och vem som blir skadad / betalar...Och vad täcker försäkringen om man inte har minimerat riskerna vid handhavandet.

Hur skulle dina kollegor beskriva dig tror du?

– Oj oj.. lite högljudd kanske men framförallt hjälpsam, social och aktiv.

Vi avslutar med fem snabba frågor:

1. Vilken var senaste filmen du såg? Bad moms. Den var jätterolig, helt min humor!
  2. Vilket resmål du helst vill besöka? Kuba och New Orleans. Har faktiskt börjat planera en resa dit.
  3. Är du besatt av något? Jo he..he.. Jag samlar på rom, teknikprylar och klockor. Det är kul.
  4. Hur gammal känner du dig? Runt 40 ungefär.
  5. Hur tillbringar du en ledig helg helst? Grilla lite vid altanen och bada i poolen. Inget uppstyrt utan friheten att filosofera, klippa lite gräs eller kratta löv om jag har lust. Jag har ett måtto: Det enda man måste är att dö – allt annat kan man styra.

Vi är kanonglada att ha dig i vårt gäng och hoppas att du kommer att trivas!

Vid pennan

Elina Pöyliö