DENOS nya uppsamlingskärl har 18% mindre stål med samma invallningsvolym

Som ett led i företagets miljömål, att producera mer med mindre resurser, har DENIOS nu lyckats skapa uppsamlingskärl som uppfyller alla säkerhetskraven med 18% mindre råvara. Därför lanserar nu DENIOS sin nya kollektion pro-line som består av flertalet uppsamlingskärl av stål och plast för invallning av fat och IBC.

- För att möta de utmaningar som vi står inför i dag måste vi ändra vårt sätt att producera varor. Vi måste skapa mer värde med färre resurser, till lägre kostnad och med minsta möjliga miljöpåverkan, säger Linus Jacker, VD på DENIOS AB.

Optimerat för att spara både plats och material

DENIOS, som är marknadsledande på förvaringslösningar för farliga kemikalier, har under 35 år utvecklat hela branschen med nya standarder inom miljöskydd och säkerhet. Produkterna tillverkas i Europa och uppfyller marknadens strängaste säkerhetskrav. När marknaden önskade mindre uppsamlingskärl för invallning i begränsade utrymmen, optimerades IBC uppsamlingskärlen så att både materialåtgången och bredden på uppsamlingskärlet minskades.

- Uppsamlingskärlen har fortfarande samma invallningsvolym och klarar samma laster. Det har vi testat och fått godkänt eftersom säkerheten är av yttersta vikt för oss, säger Linus Jacker.

Läckageindikering larmar direkt vid spill

En kemikalie som läcker till botten av ett uppsamlingskärl är en risk av två skäl. För det första minskar kapaciteten i uppsamlingskärlet, så att invallningen inte längre rymmer den föreskrivna volymen. Dessutom kan den spillda kemikalien avge ångor som är skadliga eller på annat sätt hälsofarliga. Av denna anledning bör den spillda vätskan alltid tas bort från uppsamlingskärlets botten så snart som möjligt, till exempel med hjälp av en absorbent. Uppsamlingskärlen av PE i pro-line har av denna anledning utrustats med en läckageindikering i signalfärgen röd. På detta sätt behöver inte kemikalier bli liggandes och personalen slipper utsättas för farliga ångor.

– Ofta är det små detaljer som gör stora skillnader i hur smidigt arbetsprocesser går ute på arbetsplatsen. Att spill snabbt kan identifieras, genom att läckageindikatorn blir synlig och att utrusningen är lätt att rengöra, förenklar den dagliga kemikaliehanteringen, avslutar Linus Jacker, VD på DENIOS AB.

Vill du veta mer om pro- line eller köpa uppsamlingskärl kan du följa länken här.